Sukako 100 metų, kai jauna Lietuvos valstybė ėmėsi itin ambicingo projekto – Šventosios uosto ir jos molų statybų (FOTO GALERIJA)

Palangos tiltas, 2025-05-02
Peržiūrėta
1043
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

Sukako 100 metų, kai jauna Lietuvos valstybė ėmėsi itin ambicingo projekto – Šventosios uosto ir jos molų statybų (FOTO GALERIJA)

Balandžio 28 dieną sukako lygiai 100 metų, kai 1925 metais, ką tik nepriklausomybę atkūrusi jauna Lietuvos valstybė, ėmėsi labai ambicingo projekto – Šventosios uosto ir, svarbiausia, jos molų statybų. Kol dar nebuvo aišku dėl Klaipėdos, Šventosios uostas buvo vienintelis Lietuvos prekybos jūros kelias į pasaulį. 

Dar tais pačiais metais Ministrų kabinetas molų statybai patvirtino 2.7 mln. litų. Buvo užsimota uostą statyti trimis etapais, nuo žvejybinio iki prekybinio uosto su 8 metrų gylio akvatorija, tad molų ilgis buvo suplanuotas atitinkamai – net 950 metrų.

 Tuometė Lietuvos vyriausybė patvirtino ne tik uosto statybas, bet ir suplanavo geležinkelio atšaką nuo Darbėnų prekėms gabenti bei numatė Šventosios ne tik kaip uostamiesčio, bet ir kurorto plėtrą iki 15 tūkstančių gyventojų.

Palyginimui, Palangoje tuomet gyveno vos 3 tūkstančiai žmonių, buvo projektuojamos naujos gatvės, skverai ir net parkai. 

Tiesa, Vyriausybės ambicijos kiek vėliau išblėso prie Lietuvos prijungus Klaipėdos uostą, tačiau tai visgi paskatino mažo žvejų kaimelio plėtrą: statėsi modernūs vasarnamiai, 1938 metais buvo atidaryta šiuolaikiška mokyklą, kur buvo mokoma latvių ir lietuvių kalbomis. 

Abejotina, ar šie statiniai būtų iškilę Šventojoje, jei Vyriausybė nebūtų ėmusi uosto projekto, kuris nors ir nebuvo realizuotas visa apimtimi, net ir dalis įgyvendintų darbų leido uoste priimti net 60 metrų ilgio laivus, o 1939 metais, Klaipėdą užėmus Vokietijai, Šventosios uostas, kad ir laikinai, tapo Lietuvos karo laivyno uostu. 

Deja, Sovietmetyje uostas nebuvo plėtojamas, molai neprižiūrimi buvo apleisti, iš esmės tebuvo naudojamasi tik tarpukariu 1925-1927 metais pastatytais 380 metrų mediniais molais ir 1932 metais pastatyta gelžbetonine uosto krantine, kuri gerai išsilaikė iki šių dienų ir gali tarnauti dar ne vienerius metus. 

Praėjus 100 metų, Šventosios uostas verčia naują, ne mažiau ambicingą puslapį. Dar šį rudenį planuojama baigti rengti net 4 techninius projektus: 650 metrų Pietinio (su promenada ir laivų švartavimo vietomis) ir 450 metrų ilgio Šiaurinio molų bei Rytinės, Šiaurinės ir Vakarinės krantinių, kurių bendras ilgis apie 500 metrai, projektus.

Krantinėse, planuojamos ne tik laivų iškėlimo, švartavimo, kuro užpylimo vietos, bet ir pėsčiųjų promenada su renginių aikšte, kur susitinka Baltijos jūra ir krantas. Kartu rengiamas ir uosto gilinimo iki 6 metrų techninis projektas bei pirmos nepriklausomoje Lietuvoje buriavimo mokyklos projektas, kurį tikimasi turėti dar šią vasarą.

Ilgai netrukus bus pradedami naujo etapo darbai su tvirta viltimi – pagaliau nugalėti ne vieną šimtmetį trunkančią kovą su jūros nešamu smėliu. Ir turėti antrą jūros uostamiestį, kuris neabejotinai, kaip ir prieš 100 metų, dar labiau paspartins Šventosios miestelio plėtrą.

Parengė Šventosios uosto direktorius Mindaugas Skritulskas

 

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Balandžio 28 dieną sukako lygiai 100 metų, kai 1925 metais, ką tik nepriklausomybę atkūrusi jauna Lietuvos valstybė, ėmėsi labai ambicingo projekto – Šventosios uosto ir, svarbiausia, jos molų statybų. Kol dar nebuvo aišku dėl Klaipėdos, Šventosios uostas buvo vienintelis Lietuvos prekybos jūros kelias į pasaulį. 


Trečiadienį, rugpjūčio 7 dieną, Palangos savivaldybėje apsilankę projektuotojai pristatė galimus Šventosios uosto molų sprendinius. Numatytas projektuojamų molų aukštis – 3 metrai. Abiejuose – tiek šiauriniame, tiek pietiniame – moluose bus įrengti komunikaciniai kanalai apšvietimo ir kitiems reikiamiems kabeliams. 


Palangos meras Šarūnas Vaitkus savo feisbuko paskyroje pasidžiaugė Šventosios uosto atgimimu. Jis informavo, kad Lietuvos premjerei Ingridai Šimonytei pristatė jau atliktus darbus bei būsimuosius kitus Šventosios uosto statybos etapus. Meras tikisi, kad Šventosios uosto atgimimas sparčiai judės į priekį. „Atgimstančiame Šventosios uoste šeštadienį apsilankė premjerė Ingrida Šimonytė  –...


Trečiadienį, lapkričio 17 d., Seimo Ekonomikos komitetas vienbalsiai bendru sutarimu pritarė nutarimui siūlyti Vyriausybei 2022 - 2024 metų biudžetuose numatyti lėšas Šventosios valstybinio jūrų uosto molų statybai. 


Šiandien (trečiadienis, lapkričio 10 d.) buvo labai darbinga ir produktyvi diena – palangiškio parlamentaro Mindaugo Skritulsko iniciatyva Palangoje lankėsi bei išvažiuojamąjį posėdį surengė Seimo Ekonomikos komitetas, vadovaujamas Kazio Starkevičiaus. Į Palangą taip pat atvyko šio komiteto nariai palangiškis Mindaugas Skritulskas, Andrius Kupčinskas, Jonas Pinskus bei Lukas Savickas. 


Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ seniūnas Saulius Skvernelis siūlo, atsižvelgiant į valstybės finansines galimybes, 2022 metais skirti 12 milijonų eurų  vienam iš Šventosios jūrų uosto rekonstrukcijos etapų – molų įrengimo darbams. 


Seimą antradienį, rugsėjo14 d., pasiekė įstatymų pataisos, leisiantis Šventosios jūrų uosto akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdyti, naudoti ir ja disponuoti Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigtai įmonei – uosto direkcijai. 


Pagaliau Šventosios uoste aiškiai matyti – artėja permainos. Visa uostelio teritorija aptverta, žvejai iškraustyti kitur, jiems įrengtas laikinas slipas. Tačiau šventojiškiai sako, kad kol kas darbai pačiame uostelyje nevyksta, statoma tik automobilių aikštelė. Ne vienas jų mano, kad tai daryti buvo galima ne vasarą, o rudenį, kai baigsis poilsiautojų sezonas. Smulkieji verslininkai sako...


Šiandien, kovo 13 d., aplinkos ministrui Simonui Gentvilui Palangos miesto savivaldybėje miesto meras Šarūnas Vaitkus ir savivaldybės administracijos atstovai pristatė Šventosios jūrų uosto atstatymo planus bei diskutavo apie galimybes ieškoti finansavimo vienam iš pagrindinių uosto statytos etapų – molų statybai.


Neeilinis pirmadienis šįryt išaušo mūsų mieste – šiandien (lapkričio 9 d.) palangiškei Kazimierai Grigienei sukako 100 metų. Šio išskirtinio jubiliejaus proga meras Šarūnas Vaitkus pasveikino gerbiamą Kazimierą visų palangiškių vardu.


Palangos tiltas gyvai
Renginių kalendorius