LRT tyrimas. Atskleista įžūli sankcijų apėjimo schema: rusai siekė per Palangą išgabenti lėktuvą

Palangos tiltas, 2023-04-04
Peržiūrėta
1216
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

LRT tyrimas. Atskleista įžūli sankcijų apėjimo schema: rusai siekė per Palangą išgabenti lėktuvą / LRT nuotr.
LRT tyrimas. Atskleista įžūli sankcijų apėjimo schema: rusai siekė per Palangą išgabenti lėktuvą / LRT nuotr.

LRT Tyrimų skyrius nustatė rusų tinklą, padedantį įsigyti orlaivius iš Europos Sąjungos (ES). Schemoje figūruoja bendrovės Turkijoje, Kirgizijoje, Italijoje ir Rusijoje. Į sankcijų apėjimo schemą pateko ir Lietuva. Palangoje jau kelias savaites įstrigęs privatus lėktuvas, siekęs skristi į Rusiją. Orlaivio pilotas, Rusijos pilietis, turintis leidimą gyventi Lietuvoje, – dingęs. 

Kovo 16 d. Palangos oro uoste nutūpė privatus lėktuvas, skridęs iš Švedijos. Lėktuvo pilotas norėjo Lietuvoje pasipildyti degalų ir skristi toliau, į Pskovo oro uostą Rusijoje. Tačiau paaiškėjus, kad galutinis tikslas – Rusija, orlaiviui pakilti nebeleista.

Įtarimų sukėlė ir piloto pilietybė. LRT Tyrimų skyrius nustatė, kad tikroji situacija – kur kas skandalingesnė. Privataus lėktuvo kelionei tarpininkavo itališka įmonė, kurios tikrieji savininkai – Rusijoje. O ir pats lėktuvas, nors oficialiai registruotas Danijoje, neseniai parduotas Turkijos bendrovei, priklausančiai Rusijos piliečiui.

Tyrimas rodo, kad Lietuva atsidūrė sumaniai sukonstruotame tinkle, kurio ašis – Rusijoje veikiantis verslas, besisiūlantis padėti įsigyti ar susigrąžinti dėl sankcijų įstrigusius orlaivius ar jų dalis.

Pernai vasarą keliuose portaluose pasirodė skelbimas: parduodamas privatus lėktuvas „Cessna 172“. Tai – nedidelis, keturvietis privatus lėktuvas, prieš tai naudotas vieno Danijos aeroklubo. Orlaivio kaina – 55 tūkst. eurų.

Šių metų pavasarį atsirado ir pirkėjas iš Turkijos, žadėjęs lėktuvą naudoti parašiutininkams desantuoti Antalijoje. Tačiau iš danų perimtas orlaivis vis dėlto pakilo ne į Turkiją, o į Rusijoje esantį Pskovo oro uostą.

Palangoje pasibaigęs skrydis apnuogino sankcijų spragas ir sukėlė sumaištį ir Lietuvos, ir Danijos institucijose. Vyksta tyrimas, ar nebuvo pažeistos Rusijai taikomos sankcijos.

Pagal ES reglamentą, tūpti Europoje ir iš jos išskristi negali rusams priklausantys, jų užsakyti ar kitaip rusų kontroliuojami lėktuvai.

Pirkėjas – turkų verslininkas Jevgenijus

Šiuo metu lėktuvas vis dar registruotas Danijoje. LRT Tyrimų skyrius susisiekė su šioje šalyje gyvenančiais orlaivio pardavėjais iš vieno parašiutininkų sporto entuziastų klubo. Su Turkijos įmone lėktuvo pardavimą derinęs danas pageidavo likti neįvardytas.

Jis pasakojo, kad pirkėjas, vardu Jevgenijus, prisistatė Turkijos verslininku. Sandoris vykdytas su Stambule registruota bendrove „Edermont Ltd.“. Ši bendrovė oficialiame interneto puslapyje veiklą nurodo vykdanti nuo 2016 m. Esą užsiima įvairių prekių importu ir eksportu visame pasaulyje. „Į bet kurią vietą“, – teigiama įmonės tinklalapyje.

„Mums buvo pasakyta, kad pirkėjas, bendrovė yra Turkijoje ir kad lėktuvas keliaus į Turkiją!“, – piktinosi danų pardavėjas.

Anot jo, pirkėjas žadėjo, kad privatus lėktuvas bus naudojamas parašiutų sporte, o galutinis jo kelionės tikslas – Antalijos oro uostas.

Su pilotu, turėjusiu lėktuvą parskraidinti į Antaliją, pardavėjas susitiko kovo 15-ąją, nuvežė į Stauningo oro uostą. Pilotas naktį esą praleido viešbutyje, o iš oro uosto pakilo kovo 16-osios rytą.

Iš Danijos Stauningo oro uosto skrista į Švedijos Vekšės-Smalando, iš čia – į Palangos oro uostą. Faktas, kad lėktuvas tą pačią dieną prieš atskrisdamas į Palangą pabuvo dar dviejuose oro uostuose, Lietuvos tarnyboms buvo nežinomas.

„Nežinau, kur buvo iki tol. Pagal mums pateiktą skrydžio planą su visais pakeitimais skrydžiui iki Palangos, matome, kad išskrido iš Švedijos oro uosto“, – sako Virginija Žegunytė, Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Civilinės aviacijos skyriaus vedėja.

Skrydis vyko ES oro erdvėje, o ir pats lėktuvas registruotas ES, būtent todėl kelionė niekam nesukėlė įtarimų. Aiškėja, kad pilotas, pakilęs Danijoje, nebuvo nurodęs galutinio tikslo Rusijoje.

„Nusileidus orlaiviui ir pilotui pateikus naują skrydžio planą su galutiniu tikslu Rusijoje bei paaiškėjus, kad pilotas Rusijos pilietis, nedelsiant informavome visas atsakingas institucijas, jos pradėjo papildomą patikrų mechanizmą. Šios procedūros paruoštos ir taikomos tokiais atvejais – atlikus patikras, orlaiviui uždrausta išskristi iš Palangos oro uosto, kol gausime išaiškinimą iš atsakingų institucijų“, – situaciją komentavo Vidas Kšanas, Lietuvos oro uostų Saugos ir saugumo departamento direktorius.

Danų pardavėjas LRT informavo, kad po to, kai lėktuvas sulaikytas Palangoje, verslininkas Jevgenijus su juo dar kontaktavo. Kovo 27-ąją susisiekė ir prašė pakeisti piloto duomenis draudimo dokumentuose, kad orlaivis esą galėtų išskristi.

Pilotas dingęs, neranda nei institucijos, nei darbdavys

Anot LTSA atstovų, jei būtų nustatyta, kad pažeistos sankcijos, atsakomybė kristų ir orlaivio pilotui. Jo tapatybė LRT Tyrimų skyriui žinoma. Tai – Rusijos pilietis, nuo 2018 m. turintis leidimą gyventi Lietuvoje, įdarbintas pilotų mokymo paslaugas teikiančioje „BAA Training“. Bendrovėje, priklausančioje verslininko G. Žiemelio „Avia Solutions Group“.

Pilotas „Linkedin“ paskyroje nurodo, kad gyvena Ispanijoje.

„Minėtas pilotas dirbo mūsų Ispanijos padalinyje ir ne visu etatu. To, ką jis veikia laisvu metu, kaip ir negalime žinoti, nesidomime tuo. Jei suteiktumėte mums informaciją, kad iš tiesų vykdyta kokia nors neetiška, netinkama veikla, tikrai imtumėmės priemonių, kad užkirstume tam kelią ir išsiaiškintume konkrečią situaciją“, – teigia „BAA Training“ Marketingo ir komunikacijos skyriaus vadovas Kšyštofas Gulbinovičius.

Anot jo, kita su „Avia Solutions Group“ susijusi bendrovė padėjo išvengti lėktuvo išgabenimo į Rusiją. Antžeminio aptarnavimo paslaugas Palangos oro uoste teikia „Baltic Ground Services“. „Į kitą mūsų įmonę kreiptasi dėl kuro užpylimo lėktuvui ir atsisakyta, nes lėktuvas galbūt galėjo būti susijęs su sankcionuotais asmenimis“, – sako K. Gulbinovičius.

Su pilotu, kuris nutūpęs Palangoje pakeitė skrydžio planą ir siekė skristi į Pskovą, šiuo metu negali susisiekti nei situaciją tirianti LTSA, nei darbdavys „BAA Training“. Šios atstovas teigė, kad pilotas per mėnesį dirba tik 10 valandų. „Mums nepavyko su juo susisiekti“, – nurodė K. Gulbinovičius.

Įmonių tinklas – Rusijoje, Turkijoje, Kirgizijoje, Italijoje

O kol tarnybos bando suprasti, kas atsitiko, LRT Tyrimų skyrius išsiaiškino, kad dvi savaites pakilti negalintis lėktuvas ir dingęs pilotas – tik ledkalnio viršūnė. Orlaivis tapo gudriai sukurtos sankcijų apėjimo schemos dalimi.

Šioje schemoje – ne tik lėktuvą iš danų įsigijusi minėta Turkijos bendrovė „Edermont Ltd.“, bet ir Italija. Milane registruota bendrovė „MAK Aviation Services“ veikė kaip tarpininkas lėktuvui bandant skristi į Rusiją.

Italijos komercinio registro duomenimis, bendrovė veikia nuo 2013 m. Vienintelis akcininkas – Rusijos pilietis J. Kabanovas.

Rusijoje jam priklauso „Sovremennye Technologii“ („Modernios technologijos“), valdanti aviacijos paslaugų tiekėją tuo pačiu pavadinimu kaip ir itališka įmonė – „MAK Aviation Services“. Ši skelbiasi padedanti orlaivių operatoriams ir pilotams gauti leidimus, kurti maršrutus, pasirūpinti degalų tiekimu ir derinti veiklą su oro uostais.

51-erių verslininkas J. Kabanovas – Rusijoje žinomas pilotas, nuo 1992 m. užsiimantis ir prekybos verslu. Jis – buvęs „Baltijos plėtros banko“ Maskvoje direktorių valdybos pirmininkas. Dabar – Rusijos pilotų ir orlaivių savininkų asociacijos (AOPA) valdybos narys. J. Kabanovas kilęs iš kariškių šeimos. Jo senelis – Jevgenijus – sovietų aviacijos generolas, tėvas – Aleksandras – karo aviacijos išradimų autorius, verslininkas, buvęs Dūmai atskaitingos Ekonomikos ir investicijų politikos ekspertų tarybos narys.

„MAK Aviation Services“ nė neslepia padedanti apeiti sankcijas. Šias paslaugas reklamuoja „Telegram“ kanale:

„Kai beveik visos sienos uždarytos, sankcijos neleidžia parduoti lėktuvų, o jums reikia įsigyti lėktuvą arba sraigtasparnį, – turime sprendimą. Padėsime atlikti bet kokius tarptautinius sandorius. Prireikus susisieksime su pardavėju, sutarsime dėl kainos ir sąlygų, kad sumažintume jūsų stresą. Pateiksime sprendimus greitam ir efektyviam orlaivių pristatymui – gausime reikiamus leidimus, parinksime skrydžiui įgulą, pasiūlysime geriausią maršrutą.“

Aviacijos paslaugų tiekėjas siūlosi į Rusiją pargabenti ne tik orlaivius, bet ir jų dalis iš JAV ar Europos. Teigiama, kad tai gali padaryti ne tik oru, bet ir sausuma. Pagal ES reglamentą, į Rusiją draudžiama transportuoti prekes ir technologijas, pritaikytas naudoti aviacijos pramonėje Rusijoje.

Dar viena „MAK Aviation Services“ paslauga, apie kurią jie skelbiasi – orlaivių grąžinimas į Rusiją.

„Dėl praėjusių metų įvykių ir Europos valstybių įvestų sankcijų, Rusijoje registruoti orlaiviai ES šalyse blokuojami be galimybės skristi atgal į Rusiją, kitas šalis. Jei susidūrėte su panašia problema ir nežinote, kaip susigrąžinti lėktuvą, mes pasiruošę padėti“, – rašoma įmonės „Telegram“ kanale.

Šioje istorijoje svarbi ir dar viena detalė: žmogus, vardu J. Kabanovas, yra ir lėktuvą įsigijusios turkiškos įmonės „Edermont Ltd.“ prezidentas bei valdybos pirmininkas. „Edermont Ltd.“ įsteigta tik pernai lapkritį, jos internetinis puslapis sukurtas pernai vasarą, nors teigiama, kad bendrovė veiklą vykdo nuo 2016-ųjų. Pernai gruodį J. Kabanovas įsteigė ir bendrovę Kirgizijoje – „Edermont Pamir“. Vadinasi, įmonių tinklas pradėtas kurti jau prasidėjus karui Ukrainoje ir Vakarams pradėjus bausti Rusiją.

Surinkta informacija leidžia manyti, kad šiemet kovą turėjo suveikti „MAK Aviation Services“ paslauga – nelegaliai į Rusiją atskraidinti vakarietišką lėktuvą.

LRT Tyrimų skyrius klausimus išsiuntė bendrovėms Rusijoje ir Turkijoje, tačiau atsakymų kol kas nesulaukta.

Tiria ir Lietuva, ir Danija

Visa ši schema lėktuvo atsiradimą tiriančioms institucijoms oficialiai dar nėra žinoma. Lietuva laukia įrodymų iš danų, o šie taip pat vis dar atlieka tyrimą.

LTSA atstovės V. Žegunytės teigimu, jei jiems pavyktų nustatyti, kad skrydžio užsakovas ar orlaivį įsigijusi bendrovė susijusi su Rusija, tai būtų galima laikyti sankcijų pažeidimu. Tačiau kol tyrimas atliekamas, orlaivis nepaliks Palangos.

„Stovės tol, kol išsiaiškinsim, ar yra pažeidimas. Reikia nustatyti, kam jis priklauso, kieno užsakymu vykdytas tas skrydis. Tada ir paaiškės“, – sako ji.

Pilotui, kuris laikomas skrydžio operatoriumi, gali grėsti atsakomybė pagal Administracinių nusižengimų kodeksą. Tarptautinių sankcijų pažeidimas užtraukia baudą nuo 200 iki 6 000 eurų.

Už stovėjimą orlaiviui „Cessna 172“ taikomas oro uosto mokestis, tačiau įstaigos kol kas neranda, kam išrašyti sąskaitas.

„Sąskaitos gavėjas paaiškės atsakingoms institucijoms pateikus išaiškinimus dėl tolesnių būtinų procedūrų“, – nurodo Lietuvos oro uostų atstovas V. Kšanas.

Tuo metu Danijos valstybinė oro eismo įmonė „Naviair“, pavaldi Transporto ministerijai, atsiuntė atsakymą, kuriame teigia, kad duomenų apie kovo 16-ąją vykusį skrydį teikti negali, nes orlaivis privatus.

Turkija – ne pirmąkart sankcijų apėjimo schemose

Sankcijų apėjimo schemos, įtraukiant trečiąsias šalis, nenutraukusias prekybos su Rusija, – jau išbandytos praeityje.

„Matome, kad viena valstybių, kurią naudoja rusai, kai siekia apeiti sankcijas, yra Turkija. Esame užfiksavę, kaip produktai per Turkiją keliauja į Rusiją. Taip pat naudojamasi Honkongu, Kinija, Azerbaidžanu ir kitomis šalimis. Taip veikia sankcijų apėjimas“, – LRT komentavo Jamesas Byrne`as, Britų Karališkojo Jungtinių tarnybų instituto (RUSI) Atvirųjų šaltinių žvalgybos ir analizės vadovas.

Pernai gruodį instituto kartu su „Reuters“ žurnalistais atliktas tyrimas atskleidė pasaulinę tiekimo grandinę, kuri ir toliau aprūpina Rusiją vakarietiškais kompiuterių komponentais ir kita elektronika. Nustatyta, kad puslaidininkių ir kitų technologijų siuntos ir toliau į Rusiją atkeliauja iš Honkongo, Turkijos ir kitų prekybos centrų.

Tyrime figūravo „Azu International“, įkurta turkų verslininko Gokturko Agvazo. Remiantis Rusijos muitinės įrašais, per septynis mėnesius į Rusiją eksportuota komponentų už mažiausiai 20 milijonų dolerių, įskaitant JAV gamintojų pagamintus lustus.

Anot J. Byrne`o, yra atvejų, kai bendrovės steigiamos tik vienam sandoriui vykdyti.

„Rusai turi ilgą sankcijų apėjimo istoriją ir vienas prioritetų – paslėpti tikrąjį bendrovės savininką, paslėpti tai, kad konkrečiai rusai valdo įmones, o norint tai įgyvendinti, reikia bendroves įkurti tokiose valstybėse, kurios netaiko sankcijų Rusijai arba ten, kur yra spragų. O tada tas įmones išnaudoti verslui ES“, – pastebi analitikas.

Remiantis „The New York Times“ skaičiavimais, po įvestų sankcijų išaugo Rusijos prekybos su ES nepriklausančiomis šalimis, tokiomis kaip Brazilija, Japonija, Kinija, Indija ir Turkija, apimtys. Vidutinė mėnesinė prekybos apimtis po invazijos labiausiai išaugo su Indija – 310 proc., su Turkija – 198 proc., palyginti su 2017–2021 m. mėnesio vidurkiu.

Po šios publikacijos pasirodymo „BAA Training“ atstovai pranešė, kad darbo santykius su lėktuvo pilotu nutraukia.

„Reaguodami į žiniasklaidoje pasirodžiusią informaciją dėl „BAA Training“ darbuotojo veiklos, kuri iki šiol mums nebuvo žinoma, priėmėme sprendimą nutraukti su juo darbo santykius, nes tai neatitinka įmonės vertybių“, – teigiama komentare.

Prie šios publikacijos prisidėjo: Mads Isaksen – laisvai samdomas žurnalistas iš Danijos, Sara Manisera – laisvai samdoma žurnalistė iš Italijos.

 

TYRIMAS TRUMPAI

Kovo 16 dieną Palangos oro uoste nutūpė iš Švedijos atskridęs privatus lėktuvas „Cessna 172“. Jam jau kelias savaites draudžiama pakilti. Aiškinamasi, ar nebuvo pažeistos sankcijos. Lėktuvas Palangoje įstrigo, kai nusileido pasipildyti degalų;LRT Tyrimų skyrius nustatė, kad tą pačią kovo 16-ą dieną Rusijos piliečio pilotuojamas lėktuvas, bandydamas pasiekti Rusiją, iš Danijos skrido į Švediją, tada – į Lietuvą;Lėktuvą iš Danijos aeroklubo įsigijo Turkijos įmonė, priklausanti rusų verslininkui Jevgenijui Kabanovui. J. Kabanovas Italijoje valdo įmonę „MAK Aviation Services S.r.l.“, kuri tarpininkavo skrydžiui į Pskovo oro uostą. Rusijoje to paties pavadinimo įmonė specializuojasi apeinant sankcijas, siūlo padėti įsigyti ar sugrąžinti orlaivius iš bet kurios pasaulio šalies;Lėktuvą neva turkams pardavę danai tikina, kad jiems žadėta orlaivį naudoti Antalijoje;Situaciją dėl galimo sankcijų pažeidimo šiuo metu tiria Lietuvos ir Danijos institucijos;Skrydžio pilotas – Rusijos pilietis, turintis leidimą gyventi Lietuvoje.

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

LRT Tyrimų skyrius nustatė rusų tinklą, padedantį įsigyti orlaivius iš Europos Sąjungos (ES). Schemoje figūruoja bendrovės Turkijoje, Kirgizijoje, Italijoje ir Rusijoje.


Vasario 10-12 dienomis Palangai švenčiant Stintų šventę bei šį šventinį savaitgalį kurortui sulaukus daug svečių, laikinai keičiama eismo organizavimo schema mieste. 


Per mėnesį nedarbo lygis Palangoje sumažėjo 1 procentu. Rugsėjo 1 dieną nedarbas Palangoje siekė 9,1 procento, o visoje Lietuvoje – 12,2 procento.


Per futbolo varžybas Vilniuje Lietuva–Portugalija į aikštę prie pasaulio futbolo žvaigždės Cristiano (Kristiano) Ronaldo pribėgęs gerbėjas 25-erių kretingiškis Audrius Gadeikis policijos jau nubaustas 30 eurų bauda, tačiau gali būti, kad incidentas jam kainuos kur kas daugiau. Lietuvos futbolo federacija (LFF) tokio jaunuolio elgesio nepateisina ir planuoja iš jo...


Įstatymų spragos: rusai perka prabangų turtą Palangoje

"Palangos tilto" informacija, 2019 09 08 | Rubrika: Miestas

Nekilnojamojo turto agentūros džiūgauja, jog pajūrio kurortuose brangiausią parduodamą turtą šluoja rusai ir baltarusiai. Tačiau kokiu būdu jie perka prabangius namus ir sklypus, jei Lietuvoje draudžiama pardavinėti žemę ne ES piliečiams? Panašu, jog gali būti apeinama ir kita Konstitucijos nuostata, kuri draudžia apskritai užsieniečiams įsigyti žemę kurortuose.  


Gegužės 22 d. Palangoje įvyko nepakartojamai šiltas ir turiningas renginys. Tai trečiasis ciklo „Palangiškiai – Palangai” koncertas. Palangos dukra pianistė Audronė Juozauskaitė atsivežė „namo” Liudą Mikalauską (bosas) ir sausakimšoje Kurhauzo salėje atliko programą „Karolio Voitylos paslaptis”.


Laiko tėkmė atskleista rūbų kolekcijoje

Jūratė RIEPŠAITĖ, 2013 04 29 | Rubrika: Jūros vaikai

Šeštadienį, švenčiant Palangos senosios gimnazijos jubiliejų, vyko didžiulis renginys. Jame jauni žmonės ne tik dainavo, šoko ar grojo, bet ir pristatė savo kurtas drabužių kolekcijas. Vienas iš jų – gimnazijos abiturientas Tomas Bondarevas.


Baigtas ikiteisminis tyrimas dėl incidento Palangos atrakcionuose  6

Klaipėdos apygardos prokuratūros, „Palangos tilto“ inf. , 2013 04 22 | Rubrika: Miestas

Klaipėdos apylinkės prokuratūroje baigtas ikiteisminis tyrimas dėl didelį atgarsį visuomenėje sukėlusio incidento Palangos atrakcionuose. 11 tomų baudžiamoji byla penktadienį, balandžio 19 d. perduota Palangos miesto apylinkės teismui.


Palangiškis, Vilniaus Universitete informatiką studijavęs Valdas Ektis rugsėjo 9-ąją buvo rastas negyvas prie Saulėtekio studentų bendrabučio. Atsirado mačiusių jį iškrentant per balkoną. Šalia vaikino kūno buvo rastas peilis. Buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal Baudžiamojo kodekso 129 straipsnį, kuris numato atsakomybę už nužudymą. Tyrėjai dar spalio mėnesį „Palangos tiltui“ ...


Kas atrodė kaip akivaizdus Palangos miesto policijos komisariato viršininko Jurgio Kažio suklupimas –  sukelta avarija išgėrus, dabar, praėjus šiek tiek daugiau kaip mėnesiui, policijos departamentui, vykdančiam įvykio tarnybinį patikrinimą, atrodo kaip „išskirtinai sudėtingas“ tyrimas.


Palangos tiltas gyvai
Renginių kalendorius