Gelbėtojų sraigtasparnis kyla iš Nemirsetos
Pasirengę bet kada kilti
Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės pirmajame paieškos ir gelbėjimo poste (PGP) Nemirsetoje budi pilna, penkių narių įgula. Tai du pilotai, borto technikas, gelbėtojas paramedikas, bei karo gydytojas. Įgula keičiasi kas dvi savaites – karininkams tenka dirbti visoje Lietuvoje.
Visa amunicija, gelbėjimo darbams skirta įranga, medicininės priemonės, neštuvai ir kita – tvarkingai sudėliota sraigtasparnio viduje. Tad iškvietimą ir nurodymus gavusi įgula, per 15 minučių kyla atlikti užduotį.
Vasario pabaigoje šio PGP komanda leidosi ieškoti dingusių žvejų, o kovo 15-ąją gelbėjo ligonį su širdies problemomis. Į Klaipėdą plaukiančiame kelte „Lisko Optima“, buvusiame apie 60 jūrmylių nuo kranto, 45 metų vyrui prireikė medikų pagalbos. 18.08 val. jis buvo įkeltas į sraigtasparnį ir jau po 32 minučių nutupdytas prie Klaipėdos Jūrininkų ligoninės ir perduotas medikams.
Pavasarį – pagalba žvejams
Įgulai – tai kasdienybė. Jos vadas Rimantas Lidė sakė, jog pavasaris PGP yra pats didžiausias „darbymetis“. „Tokiu metų laiku pagalbos dažnai prireikia žvejams“, - teigė didžiulę Lietuvos teritorijos dalį budriai saugančios įgulos vadas. Nemirsetoje esantis PGP turi visą, gelbėjimo darbams jūroje reikalingą įrangą – pradedant dūminėmis raketomis gelbėjimo vietai pažymėti, plaustais, baigiant pačių gelbėtojų apranga su įmontuotais deguonies balionėliais.
Karinių oro pajėgų sraigtasparniai dalyvauja ne tik gelbėjimo operacijose, skuba medikams pristatyti sunkius ligonius, bet ir gabena organus, skirtus transplantacijai. „Sraigtasparniai sėkmingai leidžiasi prie didžiausių Lietuvos ligoninių, nors iš tiesų, ne visos jos turi tam tinkamas vietas“, - teigė borto inžinierius Oleg Pedaš.
Pavasarį nemažą pavojų sukelia migruojantys paukščiai – anot įgulos narių, paukščių kelias iš Ventės rago driekiasi kone virš posto.
Mitai klaidina žmones
Įgula, aprodžiusi savo kasdienišką aplinką pasakojo, jog visuomenėje yra gajūs neteisingi mitai. „Manoma, jog sraigtasparniui pakilti nėra svarbi vėjo kryptis. Tai netiesa. Mums ji labai svarbi – neapsižiūrėjimas gali virsti tragedija“, - teigė lakūnas – navigatorius, vyr. leitenantas Tomas Brusokas.
Dar vieno mito, suformuoto amerikietiškų filmų vedini, žmonės link sraigtasparnio, besisukančiais sraigtais, eina pasilenkę, pritūpę: įgulos vadas tikino, jog amerikietiški sraigtasparniai yra žemesni, todėl ten statomi filmai pateikia kiek kitokį vaizdą. Tačiau rusiškas MI-8T, kaip ir visi sraigtų varomi orlaiviai, apeinami tik iš priekio – galinis sraigtas yra žemai ir nežinančiam žmogui yra labai pavojingas.
Nuolatinės pratybos ir treniruotės grūdina
Sunkoka įsivaizduoti, tačiau net nepakrautas sraigtasparnis sveria iki 10 tonų, pakrautas ir su įgula, jis gali sverti kone dvejomis tonomis daugiau. Šis milžinišką žiogą primenantis kyla itin greit – į pusantro kilometro aukštį jis pakyla vos per 5-7 minutes. Sraigtasparnis gali pakilti ir nutūpti vertikaliai, gali kaboti ir apsisukti vietoje, skristi atbulas ar į šoną. Sraigtasparniai skrenda lėčiau nei lėktuvai, degalų sąnaudos gana didelės, tačiau manevringumo savybės atsiperka – visame pasaulyje gelbėjimo darbams naudojami būtent sraigtų principu veikiantys orlaiviai. Sraigtasparniai dėl savo techninių galimybių tapo nepakeičiamas gelbėjimo, gaisrų gesinimo, keleivių ir krovinių gabenimo vidutiniais atstumais darbuose.
Ir būtent sraigtai sumažina avarijų tikimybę – net ir užgesus varikliams, sraigtasparnis gali stabiliai nutūpti – inercija ir pats oro srautas išsuka sraigtus savaime. Sraigto diametras MI-8T modelyje – daugiau nei 20 metrų. „Kad išvengtume nelaimių ore, mes treniruojamės – vyksta mokymai tiek dienos metu, tiek naktį. Treniruojamės leistis be veikiančio variklio, dalyvaujame karinėse pratybose, bendradarbiaujama su pasieniečiais. Vyksta treniruotės su laivais, tarptautinės pratybos“, - pasakojo įgulos vadas, kapitonas R.Lidė.
Aviacijoje – daugiausia vyrų
„Tuos kritikus, kurie aviaciją tapatina su didžiule rizika, galime nuraminti – paskaičiuokite, kiek žmonių žūsta kelyje, ir kiek – dėl oro transporto, pasidarysite savas išvadas“, - tikino borto technikas Oleg Pedaš. Kalbinti įgulos nariai nerado žodžių paaiškinti, kodėl dirba būtent šį darbą. „Juk kažkam jį reikia dirbti, - nusikvatojo vyrai ir iškart pridūrė. – Aviacija – yra mįslinga sritis. Tačiau reiškia, jog galbūt būtent dėl to ir patraukė. Sraigtasparnio valdymas suteikia galimybę skristi žemai ir lėtai. Kiti lėktuvai turi kitokių savybių. Tačiau iš esmės, priežastys sunkiai nupasakojamos. Nei vienas nedirbtų tokio darbo, jei nesijaustų savo vietoje“. Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės pirmajame paieškos ir gelbėjimo poste Nemirsetoje yra dirbusios keturios moterys – iš jų liko viena (karo gydytoja). Tiek fizinio, tiek psichologinio pasiruošimo reikalaujantis darbas, lyg nerašytoje taisyklėje, labiau patraukia vyrus.
Lankosi smalsuoliai
„Vakar turėjome naktinį skrydį. Šiandien vėl skrisime. Toks darbas“, - šyptelėjo linksmai nusiteikusi įgula. Vyrai kalbėjo, jog nemarus visuomenės susidomėjimas ir vasaros sezonas į paieškos ir gelbėjimo postą atvilios daugiau smalsuolių – kasmet čia lankosi skautų draugijos nariai, vaikų ekskursijos, susidomėjusios keliautojų grupelės. Iš anksto suderinę apsilankymo datą ir laiką smalsuoliai gali apžiūrėti sraigtasparnį, pakalbėti su įgula. „Vaikai ne tik vaikiškai domisi. Neseniai sulaukiau labai rimtų vienuolikamečio klausimų apie Mi-8T kuro baką, pakilimui reikalingą plotą, išvystomą greitį ir panašius dalykus“, - pasakojo O.Pedaš. Karininkai sakė, jog visuomet ir visur tiek sraigtasparnis, tiek jame dirbanti įgula sulaukia didžiulio dėmesio.
Tad kol visai šalia Palangos budi visuomet pasiruošusi profesionali komanda, palangiškiai gali būti ramūs. Šią savaitę dieną ir naktį pasiruošęs gelbėjimo darbams Karinių oro pajėgų sraigtasparnis su visa atitinkama įgula: įgulos vadu, kapitonu Rimantu Lide, lakūnu – navigatoriumi, vyr. leitenantu Tomu Brusoku, borto inžinieriumi, puskarininkiu Oleg Pedaš, gelbėtoju – paramediku, vyr.seržantu Stanislovu Žymantu bei karo gydytoju, kapitonu Eligijumi Cicilioniu.
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
80-etė Palangos senjorė patyrė siaubą: 3 valandas išlaikė Palangos greitojoje, o dar 5 valandas – Klaipėdos ligoninės priimamajame, kol lūžusią koją sugipsavo
Linas JEGELEVIČIUS, 2024 10 03 | Rubrika: Miestas
80-etė Palangos senjorė Birutė (redakcijai pavardė žinoma – aut.) praėjusį sekmadienį, rugsėjo 29-ąją, vaikščiodama kurorte nugriuvo, tačiau su dideliu kojos skausmu pagalbos buvo priversta laukti daugiau nei aštuonias valandas. Kalbėdama su „Palangos tiltu“, garbingo amžiaus palangiškė nesuvaldė ašarų: „Baisu. Niekam nelinkiu to patirti. Ar gi taip gali būti mūsų Palangoje?“ Skaitykite...
Palangoje prie tilto pakibęs kariuomenės sraigtasparnis sulaukė poilsiautojų dėmesio
2024 07 04 | Rubrika: Miestas
Trečiadienį prie Palangos paplūdimio, netoli tilto, ore pakibo sraigtasparnis. Iš orlaivio į jūrą leidosi kariai.
Jonas Pirožnikas: „Gyvybė yra viena ir pinigais ar įspūdžiais jūroje ji neįvertinama“ (FOTO GALERIJA)
Linas JEGELEVIČIUS, 2023 07 27 | Rubrika: Miestas
Šis gelbėjimo sezonas Jonui Pirožnikui, Palangos paplūdimio gelbėtojų tarnybos vadovui, jau – 17-as. Ar jis yra kitoks? „Nebūna man vienodų sezonų. Natūralu: kiekvienais metais apie 70-80 procentų gelbėtojų yra naujokai. O kai yra naujokų, daug ką reikia pradėti nuo nulio – juos tinkamai apmokyti, motyvuoti“, – „Lietuvos pajūriui“, laikraščio „Palangos tiltas“ turinio partneriui, sakė jau...
Palangos centrinėje gelbėjimo stotyje jau budi gelbėtojai
2022 05 18 | Rubrika: Miestas
Nors orai karščiu dar nelepina ir jūros vanduo dar nespėjo įšilti iki maudynėms palankios temperatūros, Palangos centrinėje gelbėjimo stotyje jau budi gelbėtojai – jie darbą pradėjo sekmadienį, gegužės 15 d.
„Civinity Namai Klaipėda“ remonto darbus atlieka per 48 valandas, o avarijas pašalina per dvi valandas
Linas JEGELEVIČIUS, 2022 01 26 | Rubrika: Miestas
UAB „Civinity“, viena didžiausių pastatų priežiūros ir inžinerinių sprendimų grupių Baltijos šalyse, jungianti daugiau nei 20 įmonių bei prižiūrinti 10 milijonų kvadratinių metrų gyvenamųjų namų ir komercinių pastatų, rūpinasi 400 daugiabučių namų priežiūra Klaipėdoje, 120 – Palangoje ir Kretingoje – 160.
Žmonių saugumui Baltijos jūroje užtikrinti – tarptautiniai gelbėtojų mokymai
2021 11 04 | Rubrika: Miestas
Poilsiautojų saugumas paplūdimiuose – vienas iš svarbiausių tikslų, keliamų pajūrio kurorte Palangoje. Tuo tikslu, be kitų priemonių, didelis dėmesys skiriamas gelbėtojų profesionalumui ir kvalifikacijai kelti. Viena iš tokių priemonių – rugsėjo 29 d. Neringoje vykę bendri tarptautiniai mokymai, skirti tobulinti gelbėjimo operacijose dalyvaujančiųjų gebėjimus bei pasidalinti patirtimi...
Šventosios seniūnijos įgula "Vikingų" laivelių varžybose liko po nugalėtojų
"Palangos tilto" informacija, 2020 08 02 | Rubrika: Miestas
Vakar, šeštadienį, rugpjūčio 1 d., Šventosios seniūnijos įgula, kurią sudarė Lukas Bendikas, Gediminas Petkus, Paulius Valantinas, Tadas Pavarotnikas, Viktoras Botinas, Ramutis Šeštokas, Donatas Martišius, Tomas Tamoliūnas, Andrius Berezniovas, "Vikingų" laivų varžytuvėse Šventosios upėje laimėjo antrą vietą.
Palangos oro uoste dėl mirtino viruso budi visuomenės sveikatos specialistai
"Palangos tilto" informacija, 2020 01 26 | Rubrika: Miestas
Dėl koronaviruso grėsmės nuo šeštadienio trijuose Lietuvos oro uostuose, taip pat ir Palangos oro uoste, budi Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai.
Vilkas užpuolė ėriuką, o šeimininkas stebi už tvoros
Alvydas ZIABKUS, „Lietuvos ryto“ apžvalgininkas, 2010 04 23 | Rubrika: Miestas
Palangos miesto savivaldybei priklausančio Kultūros centro vadovas Nerijus Stasiulis teisme grumiasi dėl miesto biudžeto pinigų – 100 tūkst. litų. Tokios sumos iš Palangos kultūros centro reikalauja Lietuvos autorių teisių gynimo asociacijos agentūra (LATGA-A).
Gelbėtojų sraigtasparnis kyla iš Nemirsetos
Monika ŠIUGŽDAITĖ, 2009 04 17 | Rubrika: Miestas
Miško tankmė Nemirsetoje, įrėminta vielinės tvoros, jau daugiau nei dešimtmetį yra Karinėms oro pajėgoms priklausančio sraigtasparnio Mi-8T buveinė. Čia nuolatos, 24 valandas per parą, budi profesionali įgula, pasiruošusi gelbėjimo darbams tiek sausumoje, tiek jūroje.