A.Mončio muziejuje – keturi keturių fotomenininkų žvilgsniai

Livija GRAJAUSKIENĖ , 2012-10-29
Peržiūrėta
1923
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

A.Plungienė, R.Venckus ir R.Plungė kalbėjo ir apie savo, ir apie kolegos Sc. Camp’o darbus.
A.Plungienė, R.Venckus ir R.Plungė kalbėjo ir apie savo, ir apie kolegos Sc. Camp’o darbus.

Antano Mončio namuose-muziejuje penktadienį visuomenei pristatyta keturių apie vaizdų kultūrą kūrybiškai mastančių ir savo individualias idėjas vaizdinėje formoje perteikiančių kūrėjų – Shaun’o Camp’o, Rimanto Plungės, Remigijaus Venckaus ir Aritonės Plungienės – paroda, kurios vienas tikslų, anot kūrėjų, nesutikti su nusistovėjusia arba įprasta žiūrėjimo, stebėjimo ir/ar – vizualinio patyrimo tradicija.

Pažįstami ir naujai atrasti
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Šiuolaikinių menų katedros vedėjo dailininko ir fotografo Rimanto Plungės kūryba palangiškiams jau pažįstama – šių metų pradžioje menininkas A.Mončio namuose-muziejuje buvo surengęs personalinę parodą „Asmeniškai“.
Tada, parodos atidarymo metu. R.Plungė juokavo: „Kolegos, išvydę mano nuotraukas, seniau sakydavo: taip fotografuoti negalima, tu laužai visus kanonus ir tradicinį supratimą apie šią meno sritį. Bet tą patį dėstytojai kalbėdavo ir apie mano tapybą bei koliažus“.
Šį kartą menininkas, paskutiniuosius penkerius metus kuriantis instaliacijas, fotografijos, kompiuterinės grafikos ir flash animacijos kūrinius, į A.Mončio namus-muziejų atvyko ne vienas – darbus kartu su juo eksponuoja dar trys kolegos, kuriuos visus kartu galima pavadinti aukštosiose mokyklose menus dėstančiais aktyviai media meno praktika ir teorija užsiimančiais kūrėjais. Beje, jų studentų darbus buvo galima išvysti birželį muziejuje rengtose VDU medijų meno dienose.
Kartu su R.Plunge atvyko ir darbus pristatė konceptualiąją ir net eksperimentinę fotografiją bei videomeną kurianti Aritonė Plungienė, Šiaulių universitete studentams suteikianti bendrines ir specialiąsias audovizualinėje kūryboje taikomas kompozicijos pagrindų žinias. ŠU bei VDU dėstantis Remigijus Venckus kuria fotografijos, videomeno ir interneto kūrinius. Šis menininkas labiau pažįstamas kaip meno teoretikas, recenzuojantis meno kūrinių kolekcijas įvairiose Lietuvos ir užsienio meno galerijose bei muziejuose. Be to, jis aktyviai tyrinėja videomeną ir taip pat kuria videokūrinius.
Į parodos pristatymą neatvyko ketvirtasis autorius – šiuolaikiniu medijų menininku vadinamas Shaun’as Camp’as, gyvenantis ir dirbantis Norwich’o mieste (Didžioji Britanija) ir šio miesto universitete dėstantis medija menus. Jo darbus, kaip ir savo bei kolegų, pristatė R.Venckus, suteikęs žodį ir patiems kūrėjams.

Žvilgsniu paliesti objektai bei subjektai
Perpasakoti, kas kalbėta, nesiimame – su ne per gausiausiai į atidarymą atėjusiais palangiškiais menininkai bendravo itin gyvai ir smagiai – taip pat, kaip prieš tai į improvizuotą paskaitą atėjusiais ir, pasak kūrėjų, itin aktyviais bei smalsiais kurorto moksleiviais. Kas norėjo girdėti – atėjo ir išgirdo. Kas norės pamatyti – ateis ir pažiūrės. O pamatyti yra ką: keturi keturių menininkų žvilgsniai – nuo dokumentinės R.Venckaus fotografijos iki A.bei R.Plungių koliažų ir efemeriškų Shaun’o Camp’o daiktų – patraukia kiekvieno atėjusiojo žvilgsnį.
O intrigai sukurti – kad sudomintume: kas gi eksponuojama parodoje – pacituosime R.Venckų, nes kas geriau už menotyrininką pasakys apie kūrėjus bei jų darbus: „Parodos tikslas – kvestionuoti matymo aktą. Parodoje dalyvaujantiems menininkams rūpi klausimas, kaip ir ką galima matyti, kaip ir ką galima paliesti žvilgsniu bei paliestąjį pasisavinti tarsi savo asmeninį išgyvenimą.
Liečiantis žvilgsnis gali būti aptariamas pasitelkiant prancūzų filosofo J. Derrida idėją apie lietimą, kuris vyksta per žiūrėjimo aktą. Mąstytojas teigia, kad vaizdų kultūra (o ypač tai, kas vaizduojama ekrane) lemia pasaulio (pa)lietimo geismą. Žiūrėjimas į atvaizduojamąjį neatsiejamas nuo geismo būti atvaizduojamajame arba patį atvaizduojamąjį paversti dabarties struktūros dalimi, kuri galėtų turėti organišką ir kintančią apimtį. Šiuo atveju galima teigti, kad liečiantis žvilgsnis ypač (su)aštrėja tuo metu, kai atvaizduojamasis sugestijuoja žiūrėjimo kryptį adekvačią žiūrovo žvilgsniui, kai atvaizduojamojo pasaulio objektas (netgi tas, kuris tikrovėje suvokiamas kaip subjektas) atsigręžia ir žvelgia į žiūrovą. (Su)aštrėjęs liečiantis žvilgsnis yra tik pasaulio kompensacija. Kompensuojamasis yra nebūtinai išorinis pasaulis, bet ir vidinis, susijęs su asmenine patirtimi. Taigi, menininkai regimąjį atvaizduoja arba dekonstruktyviai įvaizdina bei pervaizdina. Kai atvaizduojamojo žvilgsnis susikerta su žiūrovo žvilgsniu, tuomet vykstantis (su)aštrėjimas leidžia liečiantį žvilgsnį vadinti žvilgsnio bučiniu. Taigi, parodoje menininkai eksponuoja paliestus objektus ir subjektus. Kadangi jų palietimas yra dekonstruktyvus, todėl sukurtas atvaizdas provokuoja žiūrovą išgyventi netolygų, naują lietimą”.
 

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Rugpjūčio 11-ąją, Kretingos muziejuje visuomenei pristatytas Palangos senovės gintaro rinkinys.


Antano Mončio namuose-muziejuje (S. Daukanto g. 16, Palanga) 2022 m. gruodžio 9 d., penktadienį, 15 val. atidaroma vizualaus meno kūrėjos Lauros Guokės paroda Pasirinkimas II .


Šeštadienį, liepos 9 d., Palangoje, Antano Mončio namuose-muziejuje, įvyko šio žymaus menininko sūnaus Jean-Christophe Mončys knygos ,,Mano tėvas Antas. 100 prisiminimų apie Antaną Mončį” pristatymas. 


Nutapyti aplinkos atspindžiai ir žmogaus egzistencija, begalybėje atsiveriantys peizažai, žvilgsnis ir horizonto gilumas, spalvos ir šviesa. Štai taip galima pristatyti Antano Mončio namuose-muziejuje atidarytą tapytojos Kristinos Mažeikaitės (g. 1987) kūrybos parodą „ Saudade “, kurioje žiūrovo laukia ne tik meditatyvūs potyriai, bet ir galimybė atsigręžti į patį save.


Rugsėjo 18 d., penktadienį, 17 val. Antano Mončio namuose-muziejuje (S. Daukanto g. 16, Palanga) atidaroma menininko, tapytojo Lino Liandzbergio kūrybos paroda „Following Myself“ (iš angl. k. „Savo paties pėdsakais“).  


Gruodžio 6 d. 16 val. Antano Mončio namuose-muziejuje (S. Daukanto g. 16, Palanga) atidaroma jaunos menininkės Augustės Santockytės tapybos darbų paroda „Pojūtis“.


Antano Mončio namuose-muziejuje atidaryta Algio Kasparavičiaus paroda, kurioje savo darbais iš akmenų, metalo ar stiklo autorius prabyla apie subtilų vidinį žmogaus pasaulį. O prieš parodos atidarymą pirmajame aukšte esančioje salėje antrajame muziejaus aukšte veikiančioje nuolatinėje skulptoriaus kūrinių ekspozicijoje buvo surengta prisiminimų apie Antaną Mončį...


A. Mončio muziejuje – XXXIII Vilniaus aukciono paroda

"Palangos tilto" informacija, 2014 07 29 | Rubrika: Kultūra

Rugpjūčio 9 d., šeštadienį, 19 val. Antano Mončio namuose-muziejuje įvyks XXXIII-asis Vilniaus aukcionas, skirtas jūrai ir labdarai. Iš viso aukcione pristatomas 170-ies kūrinių rinkinys, kuriame gausu žymių Lietuvos bei užsienio dailės vardų, o su darbų paroda jau dabar galima susipažinti A. Mončio namuose – muziejuje.


Antano Mončio namuose-muziejuje penktadienį visuomenei pristatyta keturių apie vaizdų kultūrą kūrybiškai mastančių ir savo individualias idėjas vaizdinėje formoje perteikiančių kūrėjų – Shaun’o Camp’o, Rimanto Plungės, Remigijaus Venckaus ir Aritonės Plungienės – paroda, kurios vienas tikslų, anot kūrėjų, nesutikti su nusistovėjusia arba įprasta žiūrėjimo...


A. Mončio namuose – muziejuje pristatyti danų menininkų darbai

„Palangos tilto” informacija, 2011 07 11 | Rubrika: Kultūra

A. Mončio namuose-muziejuje šeštadienį atidaryta penkių Danijos menininkų darbų paroda. Kurorto publikai pristatyta 120 tapybos, litografijos bei keramikos darbų, kurių autoriai – Tage Storup, Gerd Baarstrom, Henriette Duckert, Hans Christian Thomsen bei Peter Lundberg.


Palangos tiltas gyvai
Renginių kalendorius