A.Mončio muziejuje – keturi keturių fotomenininkų žvilgsniai
Antano Mončio namuose-muziejuje penktadienį visuomenei pristatyta keturių apie vaizdų kultūrą kūrybiškai mastančių ir savo individualias idėjas vaizdinėje formoje perteikiančių kūrėjų – Shaun’o Camp’o, Rimanto Plungės, Remigijaus Venckaus ir Aritonės Plungienės – paroda, kurios vienas tikslų, anot kūrėjų, nesutikti su nusistovėjusia arba įprasta žiūrėjimo, stebėjimo ir/ar – vizualinio patyrimo tradicija.
Pažįstami ir naujai atrasti
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Šiuolaikinių menų katedros vedėjo dailininko ir fotografo Rimanto Plungės kūryba palangiškiams jau pažįstama – šių metų pradžioje menininkas A.Mončio namuose-muziejuje buvo surengęs personalinę parodą „Asmeniškai“.
Tada, parodos atidarymo metu. R.Plungė juokavo: „Kolegos, išvydę mano nuotraukas, seniau sakydavo: taip fotografuoti negalima, tu laužai visus kanonus ir tradicinį supratimą apie šią meno sritį. Bet tą patį dėstytojai kalbėdavo ir apie mano tapybą bei koliažus“.
Šį kartą menininkas, paskutiniuosius penkerius metus kuriantis instaliacijas, fotografijos, kompiuterinės grafikos ir flash animacijos kūrinius, į A.Mončio namus-muziejų atvyko ne vienas – darbus kartu su juo eksponuoja dar trys kolegos, kuriuos visus kartu galima pavadinti aukštosiose mokyklose menus dėstančiais aktyviai media meno praktika ir teorija užsiimančiais kūrėjais. Beje, jų studentų darbus buvo galima išvysti birželį muziejuje rengtose VDU medijų meno dienose.
Kartu su R.Plunge atvyko ir darbus pristatė konceptualiąją ir net eksperimentinę fotografiją bei videomeną kurianti Aritonė Plungienė, Šiaulių universitete studentams suteikianti bendrines ir specialiąsias audovizualinėje kūryboje taikomas kompozicijos pagrindų žinias. ŠU bei VDU dėstantis Remigijus Venckus kuria fotografijos, videomeno ir interneto kūrinius. Šis menininkas labiau pažįstamas kaip meno teoretikas, recenzuojantis meno kūrinių kolekcijas įvairiose Lietuvos ir užsienio meno galerijose bei muziejuose. Be to, jis aktyviai tyrinėja videomeną ir taip pat kuria videokūrinius.
Į parodos pristatymą neatvyko ketvirtasis autorius – šiuolaikiniu medijų menininku vadinamas Shaun’as Camp’as, gyvenantis ir dirbantis Norwich’o mieste (Didžioji Britanija) ir šio miesto universitete dėstantis medija menus. Jo darbus, kaip ir savo bei kolegų, pristatė R.Venckus, suteikęs žodį ir patiems kūrėjams.
Žvilgsniu paliesti objektai bei subjektai
Perpasakoti, kas kalbėta, nesiimame – su ne per gausiausiai į atidarymą atėjusiais palangiškiais menininkai bendravo itin gyvai ir smagiai – taip pat, kaip prieš tai į improvizuotą paskaitą atėjusiais ir, pasak kūrėjų, itin aktyviais bei smalsiais kurorto moksleiviais. Kas norėjo girdėti – atėjo ir išgirdo. Kas norės pamatyti – ateis ir pažiūrės. O pamatyti yra ką: keturi keturių menininkų žvilgsniai – nuo dokumentinės R.Venckaus fotografijos iki A.bei R.Plungių koliažų ir efemeriškų Shaun’o Camp’o daiktų – patraukia kiekvieno atėjusiojo žvilgsnį.
O intrigai sukurti – kad sudomintume: kas gi eksponuojama parodoje – pacituosime R.Venckų, nes kas geriau už menotyrininką pasakys apie kūrėjus bei jų darbus: „Parodos tikslas – kvestionuoti matymo aktą. Parodoje dalyvaujantiems menininkams rūpi klausimas, kaip ir ką galima matyti, kaip ir ką galima paliesti žvilgsniu bei paliestąjį pasisavinti tarsi savo asmeninį išgyvenimą.
Liečiantis žvilgsnis gali būti aptariamas pasitelkiant prancūzų filosofo J. Derrida idėją apie lietimą, kuris vyksta per žiūrėjimo aktą. Mąstytojas teigia, kad vaizdų kultūra (o ypač tai, kas vaizduojama ekrane) lemia pasaulio (pa)lietimo geismą. Žiūrėjimas į atvaizduojamąjį neatsiejamas nuo geismo būti atvaizduojamajame arba patį atvaizduojamąjį paversti dabarties struktūros dalimi, kuri galėtų turėti organišką ir kintančią apimtį. Šiuo atveju galima teigti, kad liečiantis žvilgsnis ypač (su)aštrėja tuo metu, kai atvaizduojamasis sugestijuoja žiūrėjimo kryptį adekvačią žiūrovo žvilgsniui, kai atvaizduojamojo pasaulio objektas (netgi tas, kuris tikrovėje suvokiamas kaip subjektas) atsigręžia ir žvelgia į žiūrovą. (Su)aštrėjęs liečiantis žvilgsnis yra tik pasaulio kompensacija. Kompensuojamasis yra nebūtinai išorinis pasaulis, bet ir vidinis, susijęs su asmenine patirtimi. Taigi, menininkai regimąjį atvaizduoja arba dekonstruktyviai įvaizdina bei pervaizdina. Kai atvaizduojamojo žvilgsnis susikerta su žiūrovo žvilgsniu, tuomet vykstantis (su)aštrėjimas leidžia liečiantį žvilgsnį vadinti žvilgsnio bučiniu. Taigi, parodoje menininkai eksponuoja paliestus objektus ir subjektus. Kadangi jų palietimas yra dekonstruktyvus, todėl sukurtas atvaizdas provokuoja žiūrovą išgyventi netolygų, naują lietimą”.
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Tarptautinė žaliosios energetikos bendrovė „Ignitis renewables“ baigė vieną svarbiausių jūrinio vėjo parko „Curonian Nord“ vystymo etapų – parengta poveikio aplinkai vertinimo (PAV) ataskaita.
Palangos meras Šarūnas Vaitkus griežtai sureagavo į Remigijaus Žemaitaičio viešus pareiškimus, kuriuose šis sukritikavo kino teatro „Naglis“ rekonstrukcijos projektą, vadindamas jį „paskutine kino grandinės stadija“ ir valstybės lėšų švaistymu.
Nemokamos individualias psichologo konsultacijos ukrainiečių ir rusų kalbomis
2023 08 09 | Rubrika: Miestas
Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informavo per penktadienį, vasario 5 d., Lietuvoje fiksuotus koronavirusinės infekcijos (COVID-19) protrūkius. Vienas jų buvo Palangos reabilitacijos ligoninėje – penktadienį patvirtinti trys atvejai, iš kurių du yra darbuotojai ir vienas pacientas. Iš viso su protrūkiu Palangoje siejami keturi COVID-19 ligos atvejai. Dar...
Šio konkurso pirmąsias tris vietas užėmusiems dalyviams bus įteiktos premijos: pirmos vietos laimėtojui skiriama 9000 eurų, antros – 6500 eurų, trečios – 4500 eurų. Perkančioji organizacija – UAB „Lietuvos kinas“, konkurso organizatorius – Lietuvos architektų sąjunga, konkurso koordinatorius – architektas Andrius Bakšys.
Palangiškės fotografijų paroda pristatyta Klaipėdoje
Rasa GEDVILAITĖ, 2017 11 16 | Rubrika: Kultūra
Antradienio vakare palangiškių aktyvus būrelis susirinko Klaipėdoje esančiuose Simono Dacho namuose, kur buvo pristatyta palangiškės, tautinių šokių ansamblio „Bočiai“ narės Birutės Mockuvienės fotografijų paroda „Dar suksim ratelį“, pažymėjusi pernai minėta „Bočių“ 55-erių metų sukaktį. Šiuose namuose buriasi ir Klaipėdos...
Aktyvus Palangos jaunimas savas idėjas išdėstė mero Š. Vaitkaus kabinete
2014 03 20 | Rubrika: Miestas
Vienas iš Palangos savivaldybės uždavinių – aktyviau skatinti vietos jaunimą įsitraukti į visuomeninę veiklą, taip pat padėti jauniems žmonėms, susibūrusiems į įvairias jaunimo organizacijas, tapti aktyvesniais – tokie siūlymai nuskambėjo pirmadienį mero Šarūno Vaitkaus kabinete, kur vyko miesto vadovo susitikimas su aktyviais jaunaisiais palangiškiais.
Palangos paplūdimyje nepaisyti draudimų – įprasta 6
Laurita AVIŽIŪTĖ, 2013 07 18 | Rubrika: Miestas
Palangos paplūdimyje negalime vedžioti gyvūnų, rūkyti, su dviračiu važiuoti ant tilto, maudytis kabant maudynes draudžiančiai vėliavai. Bet ar draudimų laikosi palangiškiai ir ypač kurorto svečiai? Regis, dauguma apie juos net negirdėję, o draudžiančių ženklų – nepastebi.
Įspūdingoje fotoparodoje – per tris šimtus Palangoje užfiksuotų veidų ir vaizdų
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2013 05 20 | Rubrika: Kultūra
„Oi, tu pažiūrėk, čia juk Alfredas. O čia mano kaimynė. O kur tie fotografai tokią vietą atrado? Vaje, čia dar ne viskas, tai kiek tų nuotraukų sukabinta?...“ Tai toli gražu ne visi nuostabos ir susižavėjimo šūksniai ir nugirstos pokalbių nuotrupos, skambėjusios šeštadienį Vytauto gatvėje ir Jūros take, kur ant toli gražu į kultūros vertybes nepretenduojančios...
A.Mončio muziejuje – keturi keturių fotomenininkų žvilgsniai
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2012 10 29 | Rubrika: Kultūra
Antano Mončio namuose-muziejuje penktadienį visuomenei pristatyta keturių apie vaizdų kultūrą kūrybiškai mastančių ir savo individualias idėjas vaizdinėje formoje perteikiančių kūrėjų – Shaun’o Camp’o, Rimanto Plungės, Remigijaus Venckaus ir Aritonės Plungienės – paroda, kurios vienas tikslų, anot kūrėjų, nesutikti su nusistovėjusia arba įprasta žiūrėjimo...
