A.Mončio muziejuje – keturi keturių fotomenininkų žvilgsniai

Antano Mončio namuose-muziejuje penktadienį visuomenei pristatyta keturių apie vaizdų kultūrą kūrybiškai mastančių ir savo individualias idėjas vaizdinėje formoje perteikiančių kūrėjų – Shaun’o Camp’o, Rimanto Plungės, Remigijaus Venckaus ir Aritonės Plungienės – paroda, kurios vienas tikslų, anot kūrėjų, nesutikti su nusistovėjusia arba įprasta žiūrėjimo, stebėjimo ir/ar – vizualinio patyrimo tradicija.
Pažįstami ir naujai atrasti
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Šiuolaikinių menų katedros vedėjo dailininko ir fotografo Rimanto Plungės kūryba palangiškiams jau pažįstama – šių metų pradžioje menininkas A.Mončio namuose-muziejuje buvo surengęs personalinę parodą „Asmeniškai“.
Tada, parodos atidarymo metu. R.Plungė juokavo: „Kolegos, išvydę mano nuotraukas, seniau sakydavo: taip fotografuoti negalima, tu laužai visus kanonus ir tradicinį supratimą apie šią meno sritį. Bet tą patį dėstytojai kalbėdavo ir apie mano tapybą bei koliažus“.
Šį kartą menininkas, paskutiniuosius penkerius metus kuriantis instaliacijas, fotografijos, kompiuterinės grafikos ir flash animacijos kūrinius, į A.Mončio namus-muziejų atvyko ne vienas – darbus kartu su juo eksponuoja dar trys kolegos, kuriuos visus kartu galima pavadinti aukštosiose mokyklose menus dėstančiais aktyviai media meno praktika ir teorija užsiimančiais kūrėjais. Beje, jų studentų darbus buvo galima išvysti birželį muziejuje rengtose VDU medijų meno dienose.
Kartu su R.Plunge atvyko ir darbus pristatė konceptualiąją ir net eksperimentinę fotografiją bei videomeną kurianti Aritonė Plungienė, Šiaulių universitete studentams suteikianti bendrines ir specialiąsias audovizualinėje kūryboje taikomas kompozicijos pagrindų žinias. ŠU bei VDU dėstantis Remigijus Venckus kuria fotografijos, videomeno ir interneto kūrinius. Šis menininkas labiau pažįstamas kaip meno teoretikas, recenzuojantis meno kūrinių kolekcijas įvairiose Lietuvos ir užsienio meno galerijose bei muziejuose. Be to, jis aktyviai tyrinėja videomeną ir taip pat kuria videokūrinius.
Į parodos pristatymą neatvyko ketvirtasis autorius – šiuolaikiniu medijų menininku vadinamas Shaun’as Camp’as, gyvenantis ir dirbantis Norwich’o mieste (Didžioji Britanija) ir šio miesto universitete dėstantis medija menus. Jo darbus, kaip ir savo bei kolegų, pristatė R.Venckus, suteikęs žodį ir patiems kūrėjams.
Žvilgsniu paliesti objektai bei subjektai
Perpasakoti, kas kalbėta, nesiimame – su ne per gausiausiai į atidarymą atėjusiais palangiškiais menininkai bendravo itin gyvai ir smagiai – taip pat, kaip prieš tai į improvizuotą paskaitą atėjusiais ir, pasak kūrėjų, itin aktyviais bei smalsiais kurorto moksleiviais. Kas norėjo girdėti – atėjo ir išgirdo. Kas norės pamatyti – ateis ir pažiūrės. O pamatyti yra ką: keturi keturių menininkų žvilgsniai – nuo dokumentinės R.Venckaus fotografijos iki A.bei R.Plungių koliažų ir efemeriškų Shaun’o Camp’o daiktų – patraukia kiekvieno atėjusiojo žvilgsnį.
O intrigai sukurti – kad sudomintume: kas gi eksponuojama parodoje – pacituosime R.Venckų, nes kas geriau už menotyrininką pasakys apie kūrėjus bei jų darbus: „Parodos tikslas – kvestionuoti matymo aktą. Parodoje dalyvaujantiems menininkams rūpi klausimas, kaip ir ką galima matyti, kaip ir ką galima paliesti žvilgsniu bei paliestąjį pasisavinti tarsi savo asmeninį išgyvenimą.
Liečiantis žvilgsnis gali būti aptariamas pasitelkiant prancūzų filosofo J. Derrida idėją apie lietimą, kuris vyksta per žiūrėjimo aktą. Mąstytojas teigia, kad vaizdų kultūra (o ypač tai, kas vaizduojama ekrane) lemia pasaulio (pa)lietimo geismą. Žiūrėjimas į atvaizduojamąjį neatsiejamas nuo geismo būti atvaizduojamajame arba patį atvaizduojamąjį paversti dabarties struktūros dalimi, kuri galėtų turėti organišką ir kintančią apimtį. Šiuo atveju galima teigti, kad liečiantis žvilgsnis ypač (su)aštrėja tuo metu, kai atvaizduojamasis sugestijuoja žiūrėjimo kryptį adekvačią žiūrovo žvilgsniui, kai atvaizduojamojo pasaulio objektas (netgi tas, kuris tikrovėje suvokiamas kaip subjektas) atsigręžia ir žvelgia į žiūrovą. (Su)aštrėjęs liečiantis žvilgsnis yra tik pasaulio kompensacija. Kompensuojamasis yra nebūtinai išorinis pasaulis, bet ir vidinis, susijęs su asmenine patirtimi. Taigi, menininkai regimąjį atvaizduoja arba dekonstruktyviai įvaizdina bei pervaizdina. Kai atvaizduojamojo žvilgsnis susikerta su žiūrovo žvilgsniu, tuomet vykstantis (su)aštrėjimas leidžia liečiantį žvilgsnį vadinti žvilgsnio bučiniu. Taigi, parodoje menininkai eksponuoja paliestus objektus ir subjektus. Kadangi jų palietimas yra dekonstruktyvus, todėl sukurtas atvaizdas provokuoja žiūrovą išgyventi netolygų, naują lietimą”.
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Kretingos muziejuje visuomenei pristatytas Palangos senovės gintaro rinkinys
2023 08 12 | Rubrika: Miestas
Rugpjūčio 11-ąją, Kretingos muziejuje visuomenei pristatytas Palangos senovės gintaro rinkinys.
Nemokamos individualias psichologo konsultacijos ukrainiečių ir rusų kalbomis
2023 08 09 | Rubrika: Miestas
Nauja paroda Antano Mončio namuose-muziejuje
2022 12 06 | Rubrika: Miestas
Antano Mončio namuose-muziejuje (S. Daukanto g. 16, Palanga) 2022 m. gruodžio 9 d., penktadienį, 15 val. atidaroma vizualaus meno kūrėjos Lauros Guokės paroda Pasirinkimas II .
Nutapyti aplinkos atspindžiai ir žmogaus egzistencija, begalybėje atsiveriantys peizažai, žvilgsnis ir horizonto gilumas, spalvos ir šviesa. Štai taip galima pristatyti Antano Mončio namuose-muziejuje atidarytą tapytojos Kristinos Mažeikaitės (g. 1987) kūrybos parodą „ Saudade “, kurioje žiūrovo laukia ne tik meditatyvūs potyriai, bet ir galimybė atsigręžti į patį save.
Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informavo per penktadienį, vasario 5 d., Lietuvoje fiksuotus koronavirusinės infekcijos (COVID-19) protrūkius. Vienas jų buvo Palangos reabilitacijos ligoninėje – penktadienį patvirtinti trys atvejai, iš kurių du yra darbuotojai ir vienas pacientas. Iš viso su protrūkiu Palangoje siejami keturi COVID-19 ligos atvejai. Dar...
Lino Liandzbergio paroda „Following myself“ Antano Mončio namuose-muziejuje
2020 09 15 | Rubrika: Miestas
Rugsėjo 18 d., penktadienį, 17 val. Antano Mončio namuose-muziejuje (S. Daukanto g. 16, Palanga) atidaroma menininko, tapytojo Lino Liandzbergio kūrybos paroda „Following Myself“ (iš angl. k. „Savo paties pėdsakais“).
Palangiškės fotografijų paroda pristatyta Klaipėdoje
Rasa GEDVILAITĖ, 2017 11 16 | Rubrika: Kultūra
Antradienio vakare palangiškių aktyvus būrelis susirinko Klaipėdoje esančiuose Simono Dacho namuose, kur buvo pristatyta palangiškės, tautinių šokių ansamblio „Bočiai“ narės Birutės Mockuvienės fotografijų paroda „Dar suksim ratelį“, pažymėjusi pernai minėta „Bočių“ 55-erių metų sukaktį. Šiuose namuose buriasi ir Klaipėdos...
Gegužės 3 dieną, antradienį, Lietuvos bankas į apyvartą išleidžia 2 eurų proginę monetą, skirtą baltų kultūrai. Monetos nacionalinėje pusėje iškaldintas vienas ryškiausių baltų kultūros simbolių – gintarinis skridinys-amuletas, dekoruotas smulkių duobelių kryžma. Tą pačią dieną 14 val. naujoji moneta visuomenei bus pristatyta Palangos gintaro muziejaus renginių...
Įspūdingoje fotoparodoje – per tris šimtus Palangoje užfiksuotų veidų ir vaizdų
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2013 05 20 | Rubrika: Kultūra
„Oi, tu pažiūrėk, čia juk Alfredas. O čia mano kaimynė. O kur tie fotografai tokią vietą atrado? Vaje, čia dar ne viskas, tai kiek tų nuotraukų sukabinta?...“ Tai toli gražu ne visi nuostabos ir susižavėjimo šūksniai ir nugirstos pokalbių nuotrupos, skambėjusios šeštadienį Vytauto gatvėje ir Jūros take, kur ant toli gražu į kultūros vertybes nepretenduojančios...
A.Mončio muziejuje – keturi keturių fotomenininkų žvilgsniai
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2012 10 29 | Rubrika: Kultūra
Antano Mončio namuose-muziejuje penktadienį visuomenei pristatyta keturių apie vaizdų kultūrą kūrybiškai mastančių ir savo individualias idėjas vaizdinėje formoje perteikiančių kūrėjų – Shaun’o Camp’o, Rimanto Plungės, Remigijaus Venckaus ir Aritonės Plungienės – paroda, kurios vienas tikslų, anot kūrėjų, nesutikti su nusistovėjusia arba įprasta žiūrėjimo...