Tobuli nuomonės formuotojai: kodėl būtina žymėti DI turinį?

Palangos tiltas, 2025-08-28
Peržiūrėta
1138
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

Vygintas Domarkas, „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovas
Vygintas Domarkas, „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovas

Idealios asmenukės socialinėse medijose tapo norma, nes dauguma vartotojų naudoja filtrus ir ištobulina kiekvieną nuotrauką, kurią jie įkelia. Tai įpratino žmones prie perdėtai tobulų vaizdo įrašų ir dabar vartotojams kartais net nekyla klausimas, ar už idealo slypi tikras žmogus. Vygintas Domarkas, „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovas, teigia, kad dirbtinio intelekto (DI) kūriniai gali iškreipti žmonių požiūrį į nuomonės formuotojus. 

Visuomenei yra vis sunkiau atskirti pagražintą realybę ir DI sukurtus vaizdus. Kornelio universiteto mokslininkų tyrimo duomenimis, tik 62 proc. žmonių gali atpažinti DI sukurtą nuotrauką, o net 87 proc. apklaustųjų manė, kad DI sukurta nuotrauka buvo tikra. Daugumai vartotojų gali būti sunku atskirti, kada už ekrano išties slypi tikras žmogus.

„Socialinės medijos yra puiki vieta užmaskuoti foto realistišką DI nuomonės lyderį, nes žmonės jau įprato, kad šioje erdvėje kiekvieno išvaizda neturi trūkumų. Įsivaizduokite, kad rašote žinutę gražiai nuomonės formuotojai, bet iš tiesų šis asmuo gyvena tik ekrano ribose. Iš tikrųjų pokalbis vyksta su nematoma tikrų asmenų komanda, kurie sukūrė personažą“, – sako V. Domarkas.

Anksčiau buvo lengviau atpažinti skaitmeninius avatarus, nes jie atrodė mažiau panašūs į realius žmones. Jau 2019 metais Lietuvoje pirmą kartą buvo pristatyta pirmoji skaitmeninė nuomonės formuotoja Aili. Dabar ši technologija pažengė dar toliau – DI nuomonės lyderiai atrodo dar realistiškiau, o tai atveria naujas galimybes įmonėms, bet tuo pačiu ir kelia naujų grėsmių socialinių tinklų vartotojams.

Gerai įmonėms, o kaip žmonėms?

Įmonėms yra lengva dirbti su DI nuomonės formuotoju. Avatarai gali dirbti kiaurą parą, greitai gali „nusifotografuoti“ su drabužiais iš naujausios kolekcijos, yra patikimi ir visada išliks neutralūs. Pavyzdžiui, šį rugpjūtį „Guess“ mados prekės ženklas spausdintai reklamos kampanijai naudojo tik DI kurtus realistiškus avatarus.  

„Aprangos industrijai patogus marketingas gali kainuoti ateityje, nes visuomenė pastebi ir neigiamą DI nuomonės formuotojų reklamos pusę. Kai tikras žmogus reklamuoja prekę, jis prisiima atsakomybę už jos kokybę, tad jei produktas blogas – tikro nuomonės lyderio reputacija nukenčia. DI avataras nejaučia atsakomybės už reklamuojamą prekę“, – teigia „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovas.

Vienas iš tokių pavyzdžių yra DI nuomonės formuotoja Aitana, kuri „Cybernews“ duomenimis, per mėnesį uždirba iki 10 tūkst. eurų. Kyla klausimas, kiek asmuo gali tikėti tokia plaukų priežiūros linijos reklama. Akivaizdu, kad už DI nuomonės formuotojos išvaizdą atsakinga ne produktai, o programos algoritmai.

Tai sukuria didelę atskirtį tarp paprasto vartotojo ir skaitmeninių nuomonės formuotojų. Žmonės seka ir domisi nuomonės lyderiais tada, kai gali su jais susitapatinti, o DI avatarai socialiniuose tinkluose rodo nerealią realybę. Nežymėtas DI turinys gali turėti neigiamą poveikį sekėjams. 

Būtina žymėti DI turinį

„Nors dalies tokių nuomonės formuotojų paskyrose yra komentaras, kai tai – netikras, DI sukurtas turinys, žmonės ne visada pastebi šį prierašą socialinių medijų profilio aprašyme (angl. bio). Žmonės, kurie nežino, kad tai DI avatarai, gali būti linkę dar kritiškiau vertinti savo pačių išvaizdą, kasdienį gyvenimą ar galimybes keliauti užsienyje“, – teigia „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovas. 

Visuomenė turi teisę žinoti, ar mato tikro žmogaus, ar DI nuomonės formuotojo, įrašus. Aiškus DI turinio žymėjimas stiprina pasitikėjimą socialinės medijos platformomis ir prekės ženklais, kurie bendradarbiauja su DI avataru. Jei kilo įtarimas, kad profilis priklauso DI nuomonės lyderiui, bet tai niekur nepaminėta, galima tai pranešti pačios socialinės medijos administracijai, kuri dažnai gali padėti šiuo klausimu.

Netikrus DI avatarus žmonės gali sukurti su turinio kūrimo DI (angl. generative AI) įrankiais. DI gali pavaizduoti nuomonės formuotojus bet kur, tad tampa vis sunkiau juos atpažinti. Jie socialinėse medijose elgiasi kaip tikri nuomonės formuotojai: kelia asmenukes, atrašo į komentarus ar asmenines žinutes ir dirba su žinomais prekės ženklais.

Anot V. Domarko, norint atpažinti DI kurtą turinį reikia mokėti naudotis DI įrankiais. Jei žmogus nori būti užtikrintas nuotraukos ar vaizdo įrašo tikrumu, jis gali pasitelkti kitas DI programas, kurios galėtų analizuoti turinį ir atpažinti, ar vaizdas yra autentiškas.

 

Audrius Stasiulaitis 

I WILL TELL YOU TELIA 

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Idealios asmenukės socialinėse medijose tapo norma, nes dauguma vartotojų naudoja filtrus ir ištobulina kiekvieną nuotrauką, kurią jie įkelia. 


Seimo narys, atstovaujantis „Nemuno aušrą“ ir daliai Palangos rinkėjų, sausio 14-ąją paskelbė tokį atsakymą į Palangos mero Šarūno Vaitkaus Facebook įrašą „Palangai atstovaujantis Seimo narys Karolis Neimantas nori ir toliau priklausyti nuo elektros dispečerinės Maskvoje?“ sausio 13-ąją. „Palangos tiltas“ jį skelbia visą. Kalba – netaisyta. 


Seimo Aplinkos apsaugos komitetas, pradėjęs svarstyti siūlymą griežtinti reikalavimus nesudėtingo statinio statybai kurortuose, iki lapkričio 11 d. laukia gyventojų pasiūlymų šiuo klausimu.


Dažnas žmogus savyje nešiojasi įvairių nuoskaudų iš vaikystės, pyksta ant savo tėvų dėl jų klaidų – per didelio valdingumo ar per mažai rodomos meilės arba dėl tokių traumuojančių patirčių, kaip alkoholizmas, fizinis, emocinis smurtas. 


Drabužinė kiekvienai moteriai bei merginai atstoja tikrą stebuklų lauką – juk būtent šioje erdvėje norisi praleisti valandų valandas, o taip pat juk būtent čia gimsta tokie deriniai, kurie neretai prilygsta tikrų tikriausiems meno kūriniams.


Šią, kaip ir praėjusią, vasarą daugybės lietuvių keliai ves į Palangą. Populiariajam pajūrio kurortui jau dešimtmetį vadovaujantis meras Šarūnas Vaitkus nesidrovėdamas tvirtina, kad per šį laikotarpį Palanga smarkiai pasikeitė ir yra ant sėkmės bangos. Panašu, jog nė pandemija kurortui nesmogė žemiau juostos – meras šį laikotarpį apibūdina kaip...


Palangos Vėžių gatvėje prie naujosios autobusų stoties buvo gerokai pamosuota kirviu ir pjūklu – iškirsta ir išpjauta gera dešimtis medžių. „Suprasčiau, kad būtų sunaikinti krūmai, bet kuo dabar „nusikalto“ seni, stori medžiai? Juk gyvename metu, kai bet koks medžių kirtimas – labai jautrus dalykas žmonėms. Tad kodėl prieš kertant...


Vėlinės – tai vėlių diena, laikas, kuomet pagal mūsų protėvių padavimus bei pasakojimus, į gyvųjų pasaulį grįžta vėlės. Tai ir tarpsnis, kai arčiau susieina gyvųjų ir mirusiųjų pasauliai, o šiuos skirtingus būvius skirianti trapi riba tampa lengviau įveikiama. Ar žinomi palangiškiai bijo mirties? Ar yra patyrę pranašiškų sapnų ir regėjimų? Ką reiškia...


Gegužės 24 d. nuo 10 iki 13 val. Palangoje, Vytauto g. esančioje miesto aikštėje, ties pastatu Nr. 98 (prekybos centras), policijos pareigūnai kviečia miesto gyventojus pažymėti dviračius. Tradicinė akcija šiemet išsiskirs tuo, kad vietos pareigūnams žymėti dviračius padės Lietuvos policijoje stažuotę atliekantys Berlyno policijos pareigūnai, kurie siekia įgyti profesinės...


Lyg perkūnas iš giedro dangaus trinktelėjęs švietimo ir mokslo ministro sumanytas privalomas matematikos egzaminas vis dar kelia diskusijas. Nors jos begali padėti kaip myruoliui kompresai: nuo 2016-ųjų metų stojantieji į valstybės finansuojamas vietas universitetuose arba kolegijose privalės būti išlaikę matematikos egzaminą. Ir vis dėlto prisiminkime, kaip jo būtinybę...


Renginių kalendorius