Kova su sukčiais – bankų kasdienybė: ko nemato klientai?

Apie sukčius, iš gyventojų išviliojančius įvairias pinigų sumas, pranešama kone kasdien. Viešojoje erdvėje galima rasti daugybę įspėjimų ir patarimų žmonėms, kaip nuo šių aferų apsisaugoti. Vis tik, skaičiuojant statistiškai, tiesiogiai su sukčiais susiduria palyginti nedidelė visuomenės dalis. Bet yra viena žmonių grupė, su šiomis grėsmėmis kovojanti kasdien, kiekvieną darbo minutę. Tai – bankų bei kitų finansinių įstaigų pinigų plovimo, sukčiavimo prevencijos ir IT specialistai.
Ekspertų vertinimu, kasmet sukčių aukomis visame pasaulyje tampa virš 600 milijonų žmonių. Bendra iš jų išviliota suma pastaruosius dvejus metus viršijo po trilijoną JAV dolerių kasmet. Kibernetinių grėsmių nuolat daugėja, jos tampa rafinuotesnės, o nusikaltėliai randa vis naujų būdų pasiekti aukas.
„Pagrindinės kibernetinių atakų ir finansinių sukčiavimų schemos mūsų šalyje žengia koja kojon su pasaulinėmis tendencijomis. Naudojamos tokios socialinės inžinerijos formos kaip „phishing“ (suklastoti el. laiškai), „smishing“ (suklastotos SMS žinutės), „vishing“ (skambučiai apsimetant institucijų atstovais), o pastaruoju metu daugėja ir „quishing“ atvejų – tai QR kodais pagrįstas sukčiavimas“, – pagrindines grėsmes vardija „Urbo“ banko Pinigų plovimo ir sukčiavimo prevencijos departamento direktorius Petras Gotautas.
Pasak jo, sukčiavimo schemose vis dažniau naudojamas ir dirbtinis intelektas (DI), kuris sparčiai mokosi generuoti itin kokybišką, taisyklingą tekstą, todėl nyksta kalbiniai sukčiavimo ženklai, kurie anksčiau padėdavo gana lengvai identifikuoti grėsmes.
DI – ne tik priešininkas, bet ir pagalbininkas
Sukčiams nuolat stengiantis įsisavinti naujausias technologijas, kitoje barikadų pusėje esančios finansų institucijos daro tą patį.
„Saugant žmonių pinigus, DI padeda greitai išanalizuoti milijardus skirtingų duomenų bei pastebėti net ir pačius subtiliausius nukrypimus nuo įprastų konkretaus kliento veiksmų. Pavyzdžiui – prisijungimo prie elektroninės bankininkystės vietos, įrenginio tipo, IP adreso, biometrinių duomenų, mokėjimo įpročių ir t. t. Kitaip tariant, realiuoju laiku taikomas dirbtinis intelektas leidžia operatyviai atpažinti įtartinus mokėjimus, reikalaujančius papildomos peržiūros“, – pasakoja P. Gotautas.
Jis priduria, jog sukčiavimo prevencijos sistemos su integruotu DI veikia ne tik pagal iš anksto nustatytus scenarijus, bet ir nuolat mokosi bei prisitaiko prie naujų aplinkybių. Ši jo savybė, pasak specialisto, leidžia greitai identifikuoti ne tik jau žinomus, bet ir visiškai naujus rizikingus elgsenos modelius.
Vien robotai saugumo neužtikrins
Nepaisant spartaus technologijų vystymosi, esminį vaidmenį kovoje su finansiniais nusikaltimais ir toliau atlieka žmonės.
„Kibernetinių atakų ir sukčiavimo pavojų stebėsena banke nenutrūksta nė minutei. Žinoma, ne darbo valandomis šią užduotį atlieka ir prevenciją užtikrina automatinės IT sistemų užkardos, tačiau užfiksavus grėsmę, į procesą bet kuriuo paros metu įsijungia atsakingi darbuotojai“, – sako P. Gotautas.
Pasak jo, ekspertų įvertinimui nukreipiamas kiekvienas rimtesnis automatinių sistemų įspėjimas. Tuomet jau žmonės atlieka išsamius tyrimus, nustato konkrečią sukčiavimo schemą, surenka duomenis apie nusikaltėlių veikimo būdus ir visą informaciją perduoda teisėsaugos institucijoms.
P. Gotautas pabrėžia, jog svarbus sukčiavimo prevencijos įrankis yra ir aktyvus klientų įsitraukimas.
„Mes be išimčių patikriname ir įvertiname kiekvieną atvejį, apie kurį praneša klientas – net jei jis iš pirmo žvilgsnio atrodo nereikšmingas. Būtent iš realios žmonių patirties operatyviai sužinome apie naujus sukčiavimo metodus ir galime patobulinti savo algoritmus, kad jie greičiau ir tiksliau atpažintų tokius atvejus ateityje“, – aiškina ekspertas.
Iššūkių netrūksta
Nepaisant daugybės kasdienių pergalių užkardant nusikalstamas veiklas, bankai vis dar susiduria ir su reikšmingais iššūkiais. Vienas jų – nepakankamas keitimasis duomenimis apie sukčius ir jų veiklą tarp skirtingų finansų įstaigų. Pasak P. Gotauto, bendra duomenų bazė bendroje Europos mokėjimų eurais erdvėje (angl. Single Euro Payments Area – SEPA) galėtų ženkliai prisidėti prie greitesnės prevencijos ir sukčiavimo atvejų aptikimo.
„Kol tokio sprendimo nėra, Lietuvos finansų institucijos glaudžiai bendradarbiauja per Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centrą, dalijasi informacija apie visas grėsmes bei rizikas“, – sako P. Gotautas.
Norint apsisaugoti nuo klaidų ar atrasti saugumo spragas, banke periodiškai atliekami saugumo sistemų testai, įskaitant ir vadinamuosius „simuliacinius išpuolius“.
„Tai – tarsi virtualios grėsmės, kuriomis siekiama išbandyti, kaip sistema reaguoja į potencialų sukčiavimą, ar sugeba jį laiku identifikuoti ir ar negeneruoja per daug klaidingų įspėjimų. Tokie testai ne tik padeda tobulinti algoritmus, bet ir atskleidžia konkrečius sistemos pažeidžiamumus“, – pasakoja „Urbo“ ekspertas.
Pasak jo, sistemos efektyvumas vertinamas ne rečiau kaip kartą per metus, tačiau bet kokie veikimo trūkumai ar nepakankamas tikslumas koreguojami nedelsiant, vos juos pastebėjus.
Kasdienis, niekada nesibaigiantis darbas
Dar vienas svarbus aspektas, pasak specialisto, yra banko darbuotojų saugumo kultūra.
„Dirbantieji su jautriais klientų duomenimis privalo laikytis griežtų vidinių protokolų, reguliariai dalyvauti mokymuose ir išlaikyti žinių patikrinimus. Tai padeda sumažinti žmogiškųjų klaidų, galinčių tapti potencialiu įsilaužimo tašku, riziką“, – sako P. Gotautas.
Ne paskutinėje vietoje, pasak eksperto, ir ilgalaikės strategijos svarba.
„Kibernetinis saugumas nėra ir negali būti statiškas – tai nuolat besikeičianti aplinka. Tad ir mūsų tikslas nėra pasiekti kažkokį galutinį tašką, o nuolat tobulinti technologijas, organizacinius procesus ir specialistų kompetencijas. Tai – kasdienis, nesibaigiantis darbas“, – apibendrina P. Gotautas.
Beatričė Mikšytė
[email protected]
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Kova su sukčiais – bankų kasdienybė: ko nemato klientai?
2025 08 05 | Rubrika: Miestas
Apie sukčius, iš gyventojų išviliojančius įvairias pinigų sumas, pranešama kone kasdien. Viešojoje erdvėje galima rasti daugybę įspėjimų ir patarimų žmonėms, kaip nuo šių aferų apsisaugoti.
Moteris fotografė 19–20 a. sandūroje: Europoje – neįprasta, o Palangoje – kasdienybė
2024 05 10 | Rubrika: Miestas
Gegužės 8 d. Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinyje Jono Šliūpo muziejuje atidaryta nauja vieno eksponato paroda „Moteris su kamera 19 a. pabaigoje – 20 a. pradžioje“, kurioje eksponuojamas itin retas fotografės Paulinos Mongirdaitės portretas, praneša muziejus.
Palangos burmistro Jono Šliūpo muziejus gruodžio 6 d. 17 val. kviečia į vieno eksponato parodos atidarymą „Reglamentuota palangiškių ir poilsiautojų kasdienybė“.
Birutės fotoobjektyvo taikinyje - aktuali kasdienybė
2018 11 08 | Rubrika: Kultūra
Net šešias dešimtis fotografijos darbų Birutė Mockuvienė demonstruoja asmeninėje parodoje „Gidai - sustabdytos akimirkos.“
Naujieji metai bankų klientams atneš naujovę – Mokėjimo paslaugų krepšelį
Linas JEGELEVIČIUS, 2016 11 17 | Rubrika: Verslas pinigai
Nuo Naujųjų metų įsigalios Mokėjimų įstatymų naujovės, kurių bene pagrindinis dalykas – vadinamasis mokėjimo paslaugų krepšelis. Kas tai yra? Kas žinotina bankininkystės paslaugomis besinaudojantiems palangiškiams? Apie naujoves „Palangos tiltas“ kalbėjosi su Kretingos ir Palangos klientų aptarnavimo centrų valdytoja Renata Mickūniene.
Gydytojų trūksta, bet jauni medikai Palangoje nemato perspektyvų
Rasa GEDVILAITĖ, 2016 09 15 | Rubrika: Miestas
Tai, kad trūksta visos šalies gydymo įstaigose gydytojų, girdėti jau kurį laiką. Gydytojai sensta, o jauni jų pakeisti neatvyksta. Nors Palanga negali būti lyginama su savivaldybe gilioje provincijoje, jauni gydytojai į Palangą neskuba. „Jie čia tikriausiai nemato perspektyvų. Mūsų ligoninė nėra daugiaprofilinė, tad jie ieško kur galėtų geriau save realizuoti“...
Prieš prokurorus – pergalė, nuo bankų ginsis asmens bankrotu, kad atsitiestų
Linas JEGELEVIČIUS, 2014 09 22 | Rubrika: Pajūrio žurnalas
Sugriautas verslas ir viltys Šventąją paversti judria, turistų lankoma gyvenviete. Gerokai ištampyti nervai, bet nepalaužta valia ir tikėjimas, kad pavyks įveikti valstybės vardu prokuratūros užsuktą mėsmalę. Lydintys bankroto šešėliai, bet Vaidui Šimaičiui, švenčiančiam galutinę ir neskundžiamą pergalę prieš Klaipėdos apygardos prokuratūrą...
Stebint bankų prievaizdui Palangos kredito unijos indėliai ir paskolos augo
Linas JEGELEVIČIUS, 2014 02 06 | Rubrika: Verslas pinigai
Kai Lietuvos bankas (LB) per praėjusius metus gerokai papurtė ne vieną kredito įstaigą, Palangos kredito unijos (PKU) valdybos pirmininkas Vytenis Tomkus pripažįsta, kad ir PKU teko dirbti pagal sugriežtintus LB reikalavimus, bet jų vykdymas yra garantas indėlininkams, kad PKU dirba skaidriai, efektyviai ir racionaliai. Net Lietuvos bankui žvelgiant pro padidinimo stiklą, PKU valdybos...
Parduotas jaunuolių vasaras lydi ir įžūlūs klientai bei nesąžiningi darbdaviai 4
Augustė BERTAŠIŪTĖ, 2013 07 01 | Rubrika: Miestas
Kai jaunas, dažniausiai be jokių darbinių įgūdžių žmogus nusprendžia per vasarą užsidirbti pinigų, kur geriausiai tai padaryti? Žinoma, Palangoje, kurios verslininkai vasarai samdo armiją darbuotojų: padavėjų, skrajučių platintojų, baro darbuotojų. Nesvarbu, kad, ko gero, dar aštuoniolikos nesulaukusio moksleivio rankose lėkštė dreba kaip per dešimties balų pagal Richterį...
Miesto valdžia “Litesko” sąskaitų nemato
Šarūnas Vaitkus, Palangos miesto savivaldybės meras, 2010 06 19 | Rubrika: Miestas
Savo gyventojus atstovaujančios Ukmergės rajono pavyzdys mūsų miesto valdžiai įspūdžio nepadarė. Ten pati savivaldybės taryba, nelaukdama jokių apklausų, nutraukė sutartį su jų šilumos ūkį išsinuomavusia bendrove.