Palangos garbei „atgroti“ metai
„Paskendęs muzikoje...“ Šitaip vaizdžiai apibūdinamas nuo 1983-ųjų S.Vainiūno muzikos mokykloje muzikos instrumentų derintoju-taisytoju dirbančio Aleksandro Bogačionko gyvenimas. Daug metų jis atidavė 1953 metais Augusto Juškos iniciatyva įkurtam toli garsiam „Palangos orkestrui“.
Gerbiamas Aleksandrai, teberašote Palangos muzikinio, kultūrinio gyvenimo metraštį, sykiu su kitais idealistais muzikantais kūrėte net ir Europoje, Baltijos šalyse žinomo „Palangos orkestro“ tradicijas. Vadinasi, vis dar valdomas mūzos?
Apie Palangos pučiamųjų orkestrą, apie muzikinį kurorto, pajūrio ir visos Lietuvos gyvenimą tebekalbame pakiliai. Ne vienas viename orkestre šalia grojęs „bendradūdis“, net už mane jaunesnis, kaip tartų žemaičiai, „jau padėjo instrumentą, tilo-nutilo, kaip jūra štilyje. Garbė jiems visiems. Muzikantams ir Palangos kultūrinio gyvenimo, kolektyvų vadovams, organizatoriams – Augustui Juškai, kurį labai šviesiai prisimenu iš bendro darbo 1961-1963 metais, Stasiui Strikiui, Oleandrui Alminui, Vytautui Strikui, Viliui Piparui, Juliui Vertuliui ir daugeliui kitų. Muzika mus suvienijo, suartino, amžinam padarė giminėmis.
„Palangos orkestro“ įkūrėjas ir vadovas Augustas Juška buvo labai darbštus, sakyčiau „smetoninis“ žmogus. Suprantama, visiems 25 orkestro muzikantams dviejų valandų koncertui Palangos parke reikėjo kantriai, ištvermingai stengtis repeticijose, sąžiningai „atidirbti“ pilniausią darbo dieną – po 7 valandas. Man, klarnetistui, širdimi nebuvo sunku, bet, - tai ne naujiena, - pūtikai anksti „atsisveikina“ su savo priekiniais dantimis.
Bet, kaip žmonės tartų, „bus tų dantų“. Grojome, grojame, grosime. Ir nuliūdome, kai, taupant lėšas, Palangos vadovas Jonas Mičiūnas pranešė apie tai, jog „kuriam laikui pirmoji muzikinė Palangos banga – Pučiamųjų orkestras dėl lėšų stygiaus nutraukia profesionaliąją muzikinę veiklą“. Garbės žodis, aš tada nuliūdau ir beveik pasigailėjau, palikęs Vilnių, garsius bigbendus, profesionalo karjerą sostinėje, šimtus įspūdingų asmenybių, galimybes koncertuoti net Minsko „KoncertBalte“ ir susigundęs galimybe ramiai gyventi, muzikuoti, gėrėtis šeimyniško dueto palaima ant Baltijos kranto, Palangoje.
Likau. Miesto vadovas J.Mičiūnas, paskui Palangos kultūrai neabejingi L.Alminas, o ypač J.Vertulis, branginę kiekvieną „menišką“ sielą suteikė galimybes ne tik dirbti meistru garsiojoje „Gintarinėje“, F.Grigo vadovaujamame Gintaro apdirbimo ceche, taip pat laisvalaikiu muzikuoti. Neilgai trukus ir butą centre, M.Valančiaus gatvėje, pavyko gauti. Paskui dar grojau ir garsiajame „Bangpūčio“ orkestre Klaipėdoje.
Vilties niekada negalime prarasti, ir ne tik Naujųjų metų išvakarėse. Optimistiškai grojantys Palangos vyrai, buvę orkestro muzikantai, ilgainiui vėl sulaukėme savo valandos „Antrojoje „Palangos orkestro“ bangoje“, tada, kai horizonte pasirodė naujas, talentingas vadovas Romualdas Petraitis, o jį puikiai suprato Palangos miestui ilgai ir gan vaisingai vadovavęs Vykdomojo komiteto pirmininkas Danius Puodžius.
Jūs ištarėte ir frazę „turėjau galimybę Vilniuje, Minske groti netgi bigbende“. Tarybiniais metais, žinau, tai buvo didelė garbė.
Neslėpsiu: jaunas gal net įsivaizdinau, kad talentingiau groju klarnetu ir saksofonu, šios specialybės mokiausi ir J.Tallat-Kelpšos muzikos technikume, tada, kaip visada tam gabūs, apsukrūs žydų tautybės muzikos kolektyvų ir renginių organizatoriai kvietė muzikuoti, kur širdis geidžia, o už tai dar mokėjo ir „didelius pinigus“. O jauno ambicijos moka „pasibranginti“.
Jau tada gyvenimas buvo tarybinis, tačiau „muzikinis tempas“ – amerikoniškas. Laisvas, gal net ir su „bohemos priemaišomis“, kai „adrenalinas netelpa į penklinę“. Juk net nedideliame Vilniaus „Palangos“ restorane buvo savas džiazo orkestras.
Gerai, kad likimo intuicija pakuždėjo rimtai apsigyventi Palangoje. Gerbiu kiekvieną talentingo mūsų miesto S.Vainiūno muzikos mokyklos kolektyvo narį – muzikus ir dailininkus, pedagogus ir moksleiviją. Be jų Palangos padangė būtų ryškiai nykesnė.
Esu ir šiandien dėkingas minimam mokyklos vadovui V.Strikui, kuris 1983 metais pasiūlė čia dirbti muzikos instrumentų derintoju-taisytoju. Tekinimo ir šlifavimo įgūdžiai ir, žinoma, mano, „Mergelės ženklo“ žvilgsnis praverčia ir šiandien. Ypatingai didelį moralinį pasitenkinimą jaučiu, kai pavyksta pedantiškai suderinti instrumentų „karalių“ – fortepijoną. Smagu, kad šio darbo nesupeikė netgi mūsų žymioji pianistė Birutė Vainiūnaitė.
Sakykite, kam iš muzikantų nerūpi siekti... tobulumo, kasdien ieškoti tobulų sąskambių, kurie aidais pasiektų klausytojų širdis ir sielas, ir nuskaidrintų kasdieniškus darbus? Tai – muzikanto, menininko veiklos prasmė, jo misija.
Kaip vertinate šios, jau trečiosios – Vyganto Rekašiaus orkestro bangos kūrybinius ieškojimus?
Labai gerbiu kiekvieną V.Rekašiaus kolektyvo narį, muzikantą ir šokėjas. Džiaugiuosi, kad Romualdo Petraičio vadovaujamame orkestre pradėjęs trombinu groti aštuoniolikmetis vaikinas išaugo į solidų menininką, kad Palangos orkestro profesionalumas prilygsta geriausiems Europos meniniams kolektyvams. Širdingai palaikau mintį, kad ir po ateinančių savivaldybių tarybų rinkimų Palangos vadovai skirtų kultūrai daugiau dėmesio ir finansinių injekcijų. Palangos orkestras neabejotinai nusipelnė municipalinio orkestro statuso. Neabejoju, jog šiai mano nuomonei pritartų ir mano buvę kolegos, ir visi palangiškiai, kuriems orkestras yra taip pat brangus, kaip Birutės parkas, Baltijos jūra.
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Dirigentas Tomas Ambrozaitis: M. K. Čiurlionio muzikoje atrandu Lietuvą
2025 01 02 | Rubrika: Miestas
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras (KVMT), kaip ir visa Lietuva, 2025-aisiais minės vieną reikšmingiausių šalies nacionalinei kultūrai sukakčių – Mikalojaus Konstantino Čiurlionio gimimo 150-ąsias metines.
Lietuvos estrados legendai pagerbti skirta iniciatyva įgauna realius kontūrus – sausio pabaigoje Palangos koncertų salėje bus atidaryta Stasio Povilaičio vardu paženklinta paroda.
Šiuos menininkus draugėn sukvietė Lietuvos simfoninio pučiamųjų orkestro sumanymas sukurti cinematoriją „Cali-Gari“, jungiančią orkestrinį muzikavimą, kiną, akademinę ir populiariąją, akustinę ir elektroakustinę muziką.
Liaudies instrumentų orkestras mokykloje
2023 04 28 | Rubrika: Miestas
Baigęs tuometį Vilniaus valstybinį pedagoginį institutą, į Palangos vienintelę vidurinę mokyklą paskirtas mokytojas Algimantas Želvys čia ne tik dėstė chemiją.
YAMAHA mokykloje kelionė į muzikos šalį prasideda nuo kūdikystės
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2014 11 13 | Rubrika: Jūros vaikai
Muzika mus lydi visą gyvenimą. Nuo pat kūdikystės, kai vaikutis išgirsta pirmąsias melodijas ir mamos dainuojamas lopšines. Ir kuo anksčiau mažyliai įžengia į stebuklingąjį muzikos pasaulį, tuo turtingesnis ir spalvingesnis tampa jų gyvenimas. 61 metus Europoje, 21 metus Lietuvoje ir jau devintus metus Palangoje gyvuojanti YAMAHA muzikos mokykla padeda vaikučiams nuo pat...
Europoje ir visame pasaulyje garsiam Palangos gintaro muziejui – 50 metų
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2013 08 05 | Rubrika: Kultūra
Šeštadienį, pro simboliškai prie naujojo įėjimo į Gintaro muziejų Tiškevičių rūmus projektavusio vokiečių architekto Franco Heinricho Švechteno suprojektuotą, bet tik dabar, praėjus daugiau nei šimtui metų, pastatytą ir lygiai 17 val. įžiebtą žibintą Lietuvos dailės muziejaus direktorius, Palangos miesto garbės pilietis Romualdas Budrys kvietė...
Palangos didieji gaisrai: nuo 1938-ųjų iki 2002-ųjų, kai sudegė Kurhauzas
Gediminas GRIŠKEVIČIUS, 2012 11 27 | Rubrika: Miestas
Gerbkime galutinį rezultatą. 2002-2012 metais Palangos „širdies plotą“ uždengęs ir saulėtus žvilgsnius slopinęs, teisybei ilgai nepasidavęs gėdos ir nevilties debesis darbščių ir geranoriškų, kuriančių žmonių pastangomis nustumtas į istorijos užribį. Restauratoriai nuims aptvarus ir mes iš naujo atrasime daugelio pamėgtąjį Kurhauzo kiemą. Tai –...
„Prabilkite kanklės, smuikai ir arfos“. Vytautas Galdikas – instrumentų meistras
Agnė LEKAVIČIENĖ, 2012 04 12 | Rubrika: Miestas
Ir prabilo. Nors Vytautas Galdikas prieš dešimt mėnesių iškeliavo amžinybėn, kurorte jis vis dar gerbiamas kaip tradicinės Palangos krašto muzikos puoselėtojas, dailininkas, muzikos instrumentų meistras.
Skolose paskendęs „Combo“ – tarp pretendentų rengti Muzikos festivalį vasaros estradoje
Linas JEGELEVIČIUS, 2011 04 24 | Rubrika: Miestas
Vakar turėjo būti išaiškinti Palangos kultūros centro surengto konkurso Palangos vasaros estradoje bei Muzikos ir meno festivalio parodų paviljone „Kupeta“ laimėtojai. Užkulisiuose buvo kalbama, kad tarp realiausių pretendentų tapti abiejų festivalių vykdytojais yra viešoji įstaiga „Combo muzikos agentūra“.
Palangos garbei „atgroti“ metai
Gediminas GRIŠKEVIČIUS, 2011 01 04 | Rubrika: Miestas
„Paskendęs muzikoje...“ Šitaip vaizdžiai apibūdinamas nuo 1983-ųjų S.Vainiūno muzikos mokykloje muzikos instrumentų derintoju-taisytoju dirbančio Aleksandro Bogačionko gyvenimas. Daug metų jis atidavė 1953 metais Augusto Juškos iniciatyva įkurtam toli garsiam „Palangos orkestrui“.