Kada verslas užsitarnaus pasitikėjimą?

Alvydas ZIABKUS “Lietuvos ryto” apžvalgininkas, 2011-11-24
Peržiūrėta
3534
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

Kada verslas užsitarnaus pasitikėjimą?
Lietuvos gyventojai mano, kad verslas mūsų šalyje yra nesąžiningas. Pagal bendrovės RAIT atliktą tyrimą, taip mano net 84 procentai apklaustųjų. Kitose Baltijos šalyse verslu pasitikima labiau. Latvijoje neigiamai verslą vertina 72 procentai, o Estijoje – tik 53 procentai gyventojų. Kodėl nepasitikėjimas verslu Lietuvoje yra toks tragiškas? Juk, ko gero, beveik visi rugpjūčio mėnesį mūsų šalyje apklausti 1017 respondentų dirba privačiose bendrovėse, tai yra, privataus verslo sukurtose darbo vietose. Kodėl už sudarytas sąlygas užsidirbti Lietuvos gyventojai verslininkams nejaučia dėkingumo ir pasitikėjimo? Atsakymo, matyt, tektų ieškoti nepriklausomybės atgavimo laikmetyje, kai chaotiškai kūrėsi kooperatyvai, vėliau virtę bendrovėmis. Neaiškiais būdais pradinį kapitalą susikrovę jų įkūrėjai skubėjo gyventi geriau už kitus. Susikūrusiose įmonėse dirbo vis daugiau žmonių, tačiau jie jausdavosi ne pilnaverčiais darbuotojais, bet samdiniais. Pigia darbo jėga. Ne tiek užsidirbti, kiek galimybę pragyventi gavę žmonės tuo pačiu metu matė bendroves valdančių verslininkų demonstruojamą prabangą, asmeninėms reikmėms švaistomas įmonės lėšas. Tuomet visuomenėje ir įsigalėjo nuomonė, kad verslininkai yra vagys. Iš tų laikų versle išliko nedaug asmenybių, kurios rūpinosi ne tiek savo, kiek visos bendrovės gerove. Kurie jautė pagarbą jų turtą kuriantiems žmonėms. Nuo tų laikų praėjo 20 metų. Užaugo ir subrendo nauja karta. Nors verslas tapo nepalyginamai civilizuotesnis, tačiau dažnoje įmonėje darbdavio nesiskaitymas su minimalų atlyginimą gaunančiu darbuotoju išliko toks pat. Verslininkų lupikavimas būna akivaizdus ne vien tik darbo santykiuose, bet ir prekybos bei paslaugų teikimo sferoje. Visi esame vartotojai ir nesąžiningo verslo ženklus matome kasdien. Štai „Akropolyje“ vykdomos garsiosios nuolaidų akcijos „Jamam“. Prie visų prekių etikečių nubrauktos vienos kainos ir užrašytos mažesnės. Suprask, štai kaip mes sumažinome kainas. Rečiau parduotuves aplankančiam žmogui gal taip ir atrodo. Tačiau neseniai vykusios tokios akcijos metu teko stebėti vieną daug ką pasakančią sceną. Į garsios batų gamintojos „Salamander" parduotuvę užėjusi moteris rankose pavartė batus ir neištvėrusi kreipėsi į pardavėją: „aš vakar čia buvau. Šių batelių kaina buvo tokia pati, kaip ir dabar sumažinta“. Pardavėja kažką burbtelėjo ir dingo tarnybinėse patalpose. O ką jai belieka sakyti? Kad jos darbdavys akcijos metu liepė padidinti prekės kainą ir ją nubraukus ant etiketės užrašyti buvusią, tačiau neva sumažintą? Legendos sklinda apie tų pačių rūbų kainų skirtumą užsienio šalyse ir Lietuvos parduotuvėse. Kodėl prekės kainuoja du kartus brangiau, nei svetur? Juk užsienyje prekybos verslo sąnaudos dar didesnės, nes darbuotojams mokami žymiai didesni atlyginimai. Negi taip brangiai kainuoja prekių parvežimas į Lietuvą? Reiškinio visumą dažnai geriausiai iliustruoja ir paaiškina menka detalė. „Gabijos“ viešbučio restorane paprašius kavos su grietinėle atnešama 5 litus kainuojanti įprasta juoda kava ir vienkartinis grietinėlės indelis. Tačiau kokia nuostaba buvo sąskaitoje išvydus, kad šis indelis kainuoja net pusantro lito. Tuo tarpu prekybos centre tokios pačios grietinėlės 10 indelių pakuotės kaina – 1,32 Lt. Vadinasi, už vos 13 centų kainuojantį grietinėlės indelį „Gabijoje“ paimama daugiau nei 10 kartų brangiau. Pritaikytas didesnis nei 1000 procentų antkainis. Papildomi pusantro lito už balintą kavą gal ir nėra daug. Aišku, galima pasakyti, kad jei per brangu – nepirk. Tačiau ar tai – ne verslo lupikavimo pavyzdys? Dar labiau pribloškė restoranų vadovų paaiškinimai. Pabrango kavos pupelės, fasuotas cukrus, todėl imant po 1,5 Lt už grietinėlę kompensuojami pabrangimai. Tačiau juk ir kava „Gabijoje“ rugpjūčio pabaigoje nuo 4 litų brango iki penkių. Kodėl tuomet 50 centų reikėjo padidinti dar ir vieną litą kainavusios grietinėlės kainą? Kainodarą sudaranti viešbučio vadovė priekaištavo, kodėl klientai nepastebi restorane patiekiamų pigių dienos pietų. Girdi, jautienos kepsnys, kurio savikaina 7,7 Lt kainuoja tik 9 Lt. Tačiau kokia 3 litus kainuojančios sriubos lėkštės, litą kainuojančios vandens stiklinės savikaina? Bet kuriuo atveju dienos pietūs restoranui nėra nuostolingi. Juo labiau, kad juos užsisakyti klientai skatinami siūlant kavos puodelį už du litus. Tos pačios kavos, kuri šiaip restorane kainuoja 5 litus. Gal tada reiktų pakalbėti ir apie kavos puodelio savikainą? Viešbučio bendrasavininkas teigė, kad restorano patiekalų kainos neturi skirtis nuo rinkos aplinkos. Suprask, jei kiti už kepsnį prašo 30 litų, tad ir tau nevalia prašyti mažiau. Nors jei ir nuo to kepsnio verslininkas uždirba pusę sumos. Kas gi norės savo valia susimažinti pelną. Tačiau to paties lygio Palangos viešbučiuose kavos su grietinėle galima rasti ir už 3,5 Lt, kur grietinėlės indelis įkainuotas tik 50 centų. Žmonių pasitikėjimas verslu padidės, kai verslininko pagarbą pajaus ir darbuotojas, ir pirkėjas, ir klientas. Kai verslo paslaugomis besinaudojantis žmogus pasijaus ne kaip mulkinama karvė, kurią būtinai reikia išmelžti, o kaip ilgai lauktas svečias, kaip verslininko verslo dalyvis. Spalio mėnesį legendinis roko atlikėjas Jonas Bon Jovi New Jersey valstijoje (JAV) atidarė restoraną, kuriame nėra kainų, o pavalgę klientai palieka tiek, kiek jų manymu vertas maistas, aptarnavimas ir šio restorano aplinka. Puikus verslininko ir kliento tarpusavio pasitikėjimo modelis. Kada bent panašaus pasitikėjimo sulauksime Lietuvoje?

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Tiek steigiant naują įmonę, tiek ją įkūrus ir puoselėjant verslą nuolat kyla aibė klausimų ir neaiškumų. Įmonių tarpe itin dažnai pasitaiko abejonė, ar verta tapti PVM mokėtoja. 


Verslo vykdymas visada yra daugiau ar mažiau rizikingas, sako buhalterinės apskaitos, mokymų ir konsultacijų bendrovės „Žinius“ steigėja ir direktorė Rūta Ūsaitė-Duonielienė.  Tam, kad geriau suprastumėte rizikas ir pasirinktumėte tinkamą verslo formą, ji siūlo įsigyti video seminarą „Pradedu savo verslą: kurią verslo formą pasirinkti?“  www.zinius.lt – galėsite patys atlikti verslo...


Devynioms politinėms partijoms priklausantys 194 asmenys sieks 21 mandato naujoje, 2023-2027 metų, Palangos miesto savivaldybės Taryboje. Link rinkimų finišo kovo 5-ąją išskubėjo ir 8 kandidatai į Palangos merus. Pagal abėcėlę jie yra šie: Svetlana Grigorian (Lietuvos socialdemokratų partija, jos rinkimų sąraše Palangoje – 26 kandidatai), Genoveita Krasauskienė („Laisvė ir teisingumas“, jos...


Lapkritis – kovos su prostatos vėžiu mėnuo. Visgi neretai (net trečdaliui pacientų) šiai kovai pasirenkami ne tradiciniai chirurginio ar medikamentinio gydymo įrankiai, o skiriamas aktyvus stebėjimas.


Moterys nori ne tik auginti vaikus, o vyrai – ne tik „daryti karjerą“. 


Dainius Dundulis, prekybos tinklo „Norfa“ savininkas, naujaisiais metais, ko gero, vis dažniau linksniuos žodį „Palanga“ – joje, pačiame centre, Bangų gatvėje, prie „Senukų“, suplanuota pirmoji kurorte „Norfa“ parduotuvė. Ir ne bet kokia – joje bus įrengti uždari teniso kortai. Žurnalas „Lietuvos pajūris“, laikraščio „Palangos tiltas“ turinio partneris, kalbėjosi su D. Dunduliu.


Uždarosios  akcinės bendrovės „Palangos vandenys“ akcininkų dėmesiui   Pranešame, kad bendrovės direktoriaus sprendimu (2021 m. birželio 4 d. įsakymas Nr. V-67) 2021 m. birželio 25 d. 10 val. šaukiamas   UAB „Palangos vandenys“ neeilinis visuotinis akcininkų susirinkimas. Susirinkimo vieta – bendrovės buveinė, Austėjos g. 36, Palangoje. Bendrovės kodas 152447391....


Abiturientė, Palangos karate kiokušin mokyklos „Shodan“ auklėtinė Giedrė Grigūnaitė aiškiai žino, ko gyvenime norėtų pasiekti, drąsiai renkasi labiau tarp vaikinų populiarias sritis, o sportinio meistriškumo ir ištvermės jai galėtų pavydėti ne vienas vaikinas: mergina dalyvauja karate kiokušin čempionatuose bei varžybose, kuriose sėkmingai skina...


Palangos kurorto vystymo perspektyvos – geros, bet miesto ateitis būtų dar šviesesnė, jeigu būtų labiau išnaudojama Palangos ir Klaipėdos, kaip vieno regiono, sinergija, sparčiau sprendžiami žemės nuosavybės klausimai ir labiau pasitikima vietos verslu – bene tokia buvo viena svarbiausių praėjusį penktadienį „Vanagupėje“ įvykusios konferencijos...


Kada verslas užsitarnaus pasitikėjimą?

Alvydas ZIABKUS “Lietuvos ryto” apžvalgininkas, 2011 11 24 | Rubrika: PT redaktoriaus skiltis

Lietuvos gyventojai mano, kad verslas mūsų šalyje yra nesąžiningas. Pagal bendrovės RAIT atliktą tyrimą, taip mano net 84 procentai apklaustųjų. Kitose Baltijos šalyse verslu pasitikima labiau. Latvijoje neigiamai verslą vertina 72 procentai, o Estijoje – tik 53 procentai gyventojų.


Renginių kalendorius