Odė buvimui prie jūros. A.Kunčiaus fotografijose – 50 atostogų Palangoje metų (FOTO GALERIJA)

Fotografijos klasiko Algimanto Kunčiaus serija „Prie jūros. Palanga 1965–2015“ – tai daugiau nei pusę amžiaus besitęsiantys Lietuvos pajūrio gyvenimo fotografiniai užrašai, laiko perspektyvoje tampantys intriguojančia sociologine-antropologine studija, skelbia 15min.lt
Į pajūrį menininkas atseka paskui savo anksčiau pradėto fotografijų ciklo „Sekmadieniai“ veikėjus – paprastus kaimo žmones – ir stebi juos kitokioje, jiems nebūdingoje, aplinkoje. Jis fiksuoja į bendrą atostogautojų minią įsimaišiusias skarotas močiutes, kostiumais pasipuošusius vyrus, po Roko atlaidų nuo bažnyčios traukiančius prie jūros prasieiti Palangos tiltu, su artimaisiais susėsti ant pajūrio smėlio ar įmerkti kojas į jūros vandenį.
1965 m.
Nors pirminis fotografo siekis buvo pastebėti ir įamžinti kaimo žmones pajūryje, tačiau per penkis fotografavimo dešimtmečius jam pavyko užfiksuoti ištisą pajūrio gyvenimą ir tokiu būdu išplėsti paties buvimo prie jūros sampratą. Atrodytų, kad pajūrio atostogų šurmulys – tai visiška banalybė, kurioje nieko reikšmingo nevyksta: žmonės maudosi, deginasi, žaidžia, vaikštinėja, šnekučiuojasi, palydi saulę, renka gintarus, fotografuojasi. Tačiau būtent iš šių mažų kasdienių dalykų ir susideda buvimas prie jūros ir atostogos, metas, kuomet nieko „rimto“ ir neprivalo įvykti. Čia nėra jokių kulminacinių momentų – žavus yra pats buvinėjimas.
1969 m.
Pajūryje A.Kunčius sutelkia dėmesį į subtilias detales – žmonių pozas, gestus, veido išraiškas, laikysenas ir nesuvaidintus tarpusavio santykius: nedrąsių įsimylėjėlių, sesers ir brolio, motinos ir suaugusio sūnaus, draugų ar giminaičių kompanijos, prasilenkiančių nepažįstamųjų. Kiekvienas čia juda savu tempu, tik sau būdinga eisena, laikysena, savaip sudėtomis rankomis, savaip žvelgia į jūrą. O A.Kunčius, būdamas itin jautriu stebėtoju, visa tai pastebi ir fiksuoja.
1983 m.
Metai iš metų pajūryje vykstantis veiksmas beveik nesikeičia: visi prie jūros susirenka tiesiog pabūti, atsipalaiduoti, pramogauti, tad kardinalių pokyčių čia ir neįvyksta. Vis dėlto chronologine tvarka pateikiamose 1965–2015 metų fotografijose išryškėja ne tik aplinkos transformacijos (naujas Palangos tiltas, pakitusios žaidimų aikštelės, atrakcionai ir reklamų gausa, mados), tačiau ir subtilūs besikeičiantys žmonių tarpusavio bendravimo niuansai.
Nors pirminis fotografo siekis buvo pastebėti ir įamžinti kaimo žmones pajūryje, tačiau per penkis fotografavimo dešimtmečius jam pavyko užfiksuoti ištisą pajūrio gyvenimą ir tokiu būdu išplėsti paties buvimo prie jūros sampratą. Atrodytų, kad pajūrio atostogų šurmulys – tai visiška banalybė, kurioje nieko reikšmingo nevyksta: žmonės maudosi, deginasi, žaidžia, vaikštinėja, šnekučiuojasi, palydi saulę, renka gintarus, fotografuojasi. Tačiau būtent iš šių mažų kasdienių dalykų ir susideda buvimas prie jūros ir atostogos, metas, kuomet nieko „rimto“ ir neprivalo įvykti. Čia nėra jokių kulminacinių momentų – žavus yra pats buvinėjimas.
Pajūryje A.Kunčius sutelkia dėmesį į subtilias detales – žmonių pozas, gestus, veido išraiškas, laikysenas ir nesuvaidintus tarpusavio santykius: nedrąsių įsimylėjėlių, sesers ir brolio, motinos ir suaugusio sūnaus, draugų ar giminaičių kompanijos, prasilenkiančių nepažįstamųjų. Kiekvienas čia juda savu tempu, tik sau būdinga eisena, laikysena, savaip sudėtomis rankomis, savaip žvelgia į jūrą. O A.Kunčius, būdamas itin jautriu stebėtoju, visa tai pastebi ir fiksuoja.
Metai iš metų pajūryje vykstantis veiksmas beveik nesikeičia: visi prie jūros susirenka tiesiog pabūti, atsipalaiduoti, pramogauti, tad kardinalių pokyčių čia ir neįvyksta. Vis dėlto chronologine tvarka pateikiamose 1965–2015 metų fotografijose išryškėja ne tik aplinkos transformacijos (naujas Palangos tiltas, pakitusios žaidimų aikštelės, atrakcionai ir reklamų gausa, mados), tačiau ir subtilūs besikeičiantys žmonių tarpusavio bendravimo niuansai.
15min.lt
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Rudens atostogų metu kviečiame vaikus (7-10 metų) dalyvauti neuroedukaciniuose užsiėmimuose, kuriuose ne tik žaisime, bet ir išbandysime įtraukiančius emocijų pažinimo, išveikimo ir valdymo praktinius užsiėmimus.
Fotografijos klasiko Algimanto Kunčiaus serija „Prie jūros. Palanga 1965–2015“ – tai daugiau nei pusę amžiaus besitęsiantys Lietuvos pajūrio gyvenimo fotografiniai užrašai, laiko perspektyvoje tampantys intriguojančia sociologine-antropologine studija, skelbia 15min.lt
Už 2 500 eurų parduodama Palangos interneto svetainė www.palangoje.info
"Palangos tilto" informacija, 2020 02 24 | Rubrika: Miestas
Populiari miesto interneto svetainė www.palangoje.info ieško pirkėjo - parduodama už 2 500 eurų.
Albumo „Adolfas Ramanauskas Vanagas fotografijose“ pristatymas
2019 09 04 | Rubrika: Kultūra
Rugsėjo 12 d. 17 val. Palangos miesto savivaldybės viešojoje bibliotekoje vyks knygos sudarytojos Auksutės Ramanauskaitės-Skokauskienės knygos-albumo „Adolfas Ramanauskas Vanagas fotografijose“ pristatymas.
„Jūrės“ šokių kolektyvui – jokių atostogų
2017 08 17 | Rubrika: Kultūra
Palangos Trečiojo amžiaus universitetas išleido savo senjorus net penkiems mėnesiams atostogų, tikėdamas, kad šie ramiai ilsėsis iki naujųjų mokslo metų – spalio 1 dienos. Tačiau šokėjai nusprendė – jokių atostogų. To ir mokė mus etatiniai ir neetatiniai universiteto vadovai – siekti kuo daugiau sužinoti, bendrauti, džiaugtis. Tuo labiau, jog ir kitų...
Esu jūros vaikas. Žinau, o ir visada žinojau, jog pavasariais, ar rugpjūtį, kai vanduo jūroje įšyla kaip „arbata“ – jūros pakrantės ima ir nusidažo neįprasta geltona spalva. Poilsiautojai, nė kiek nesutrikę, vienas kitam skuba paaiškinti: „Jūra žydi“. Šį sykį, atvažiavusi trumpų atostogų į namus, pasimėgavau karšta saule, dar...
Parodoje – fotografijose užfiksuota Palanga nuo 1960-ųjų
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2013 10 28 | Rubrika: Kultūra
Ketvirtadienį galerijoje „Ramybė“ palangiškiai ir miesto svečiai turėjo progą išvysti išties neeilinę parodą: trijose dešimtyse fotografijų, kurių autoriai – dvylika Lietuvos fotomenininkų sąjungos narių, nuo pripažintų ir tituluotų grandų iki jaunų talentingų kūrėjų, – atsispindėjo mūsų miestas nuo 1960-ųjų metų iki šių dienų.
V. Janušonio fotografijose – Baltijos dvelksmas
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2013 09 16 | Rubrika: Kultūra
„Esu savo kranto patriotas, ir kur betekdavo išvažiuoti, visada jausdavau ryšį – kuris buvo, yra ir bus, – su Palanga, su Baltija, prie kurios traukdavo grįžti. Man labai patinka jūra, kuri visada gyva, jos krantas. Fotografavau ir fotografuoju ją“, – sakė palangiškis fotomenininkas, meno kūrėjo statusą turintis Lietuvos ir Rusijos...
Šventoji trumpiausią metų naktį kviečia sutikti prie jūros
„Palangos tilto“, Palangos m. sav. inf., 2013 06 20 | Rubrika: Miestas
Lietuvai laikas turėti Joninių sostinę, ir šis garbingas titulas atiteko Šventajai, kviečiančiai trumpiausią metų naktį sutikti jūros ir gamtos prieglobstyje. Joninių sostinės atidarymas Šventojoje – birželio 23 d
Nespalvotose fotografijose atgijo baltai
Miglė IVANAUSKAITĖ, 2009 07 21 | Rubrika: Kultūra
Liepos 17-ąją Palangos miesto viešojoje bibliotekoje atidaryta Lietuvos fotomenininkų sąjungos nario Ado Sendrausko fotografijų paroda „Baltai gyvi“.