Metų mokytojos vardą pelniusi pedagogė: nereikėtų baimintis, kad sužaidybintas mokymasis neduos rezultatų

Palangos tiltas, 2022-11-24
Peržiūrėta
1496
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

Pexels asociatyvi nuotr.
Pexels asociatyvi nuotr.

Daugelis mokytojų ir mokinių tėvų sutinka, kad mokymasis turėtų būti ne tik efektyvus, bet ir įdomus, tačiau dalis mano, jog inovatyvūs mokymosi būdai, bandymai ir eksperimentai vaikams labiau asocijuojasi su žaidimais. Lietuvos mokyklų direktorių, mokytojų ir mokinių tėvų apklausos duomenimis, 2 iš 10-ties mokytojų ir 1 iš 10-ties tėvų vis dar mano, kad į STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymą mokiniai labiau reaguoja kaip į pramogą, o ne rimtą mokymąsi. 

„STEAM ugdymas pagrįstas praktiniu teorinių žinių pritaikymu, kai atlikdami įvairius projektus ir eksperimentus mokiniai gali suprasti, kaip mokslai siejasi tarpusavyje, kokia jų dermė, pavyzdžiui, kur ir kodėl projektuojant namą ar konstruojant tiltą reikalinga liestinės lygtis ar sinusų teorema. Tai aktualizuoja mokymo turinį, didina mokinių motyvaciją, plečia jų akiratį. Toks ugdymas yra naudingas, paveikus ir įdomus. Žinoma, tuo nebus sužavėtas kiekvienas mokinys, tačiau daugeliui tai reikšmingas veiksnys mokymosi motyvacijai kelti ir mokymosi rezultatams gerinti“, – įsitikinusi Kėdainių šviesiosios gimnazijos chemijos mokytoja metodininkė Irma Krivickienė, šiemet pelniusi Lietuvos metų mokytojos įvertinimą.

Žaismingai – nereiškia blogai

Dar 5 proc. apklausoje dalyvavusių mokyklų atstovų ir 9 proc. tėvų išreiškė nuomonę, kad STEAM pamokos nėra naudingos, nes nėra įrodymų apie jų naudą žinių įgijimui. Skeptiškai nusiteikusių respondentų nuomone, STEAM gali būti taikomas kaip papildoma veikla, tačiau liekančios žinios yra paviršutiniškos, tad rimtas mokymasis turėtų būti atskirtas nuo šio „žaidimo“. 

„Kodėl dalis mokytojų ir tėvų taip galvoja – sunku pasakyti: gal turi mažai informacijos, gal tiesiog nesidomėjo, o gal susidūrė tik su „paprastu“ STEAM ugdymo variantu, kuris pastaruoju metu plačiai taikomas šalies vaikų darželiuose. Išties darželyje pateikiami tik primityviausi STEAM pavyzdžiai, kuriuos gerai suprastų mažas vaikas. Darželyje mokoma paprastų dalykų, bet tokie vaikai, atėję į mokyklas, jau turės kitokį suvokimą, platesnį mąstymą, ir jiems gal net bus paprasčiau ir įdomiau mokytis“, – tikina I. Krivickienė.

Mokytoja pasakoja, kad mokyklose ar STEAM centruose vykdomi jau kitokio lygio projektai, kurie iš tiesų mokymosi procesą padaro įdomesnį, skatina norą atrasti, labiau gilintis į dalykus. Pavyzdžiui, bendradarbiaudami su konsultantais, Kėdainių moksleiviai kuria prietaisus, gaminančius elektros energiją, pasitelkdami saulės šviesą ar vandens jėgą, išmaniuosius šiltnamius, kurie yra vėdinami ir laistomi automatiškai.

„Jei sudėtingi dalykai pateikiami ne vien per teoriją, o žaismingai, patraukliai – kodėl tai blogai? Kada mokiniams įdomiau, tuomet gali būti lengviau suprasti. Svarbu, kad mokytojas apibendrintų atliktą darbą, tyrimą, sudėtų reikiamus akcentus, kas yra reikšminga, ką reikėtų išmokti, įsidėmėti. Projektinis darbas veiklos grupėse neabejotinai ugdo ne tik dalykines mokinių kompetencijas, bet ir tokias, kurių reikės baigus mokyklą: bendravimą bei bendradarbiavimą, lyderystę, laiko vadybą, kūrybiškumą, verslumą. Kaip įmanoma būtų tokias kompetencijas ugdyti tradicinėje pamokoje?“, – retoriškai klausia ji.

Pasak I. Krivickienės, STEAM ugdymas puikiai pasitarnauja ir karjeros pasirinkimui. Mokiniai, dirbdami grupėse ir atlikdami įvairias veiklas, gali įvertinti, kas jiems patinka, ar jie norėtų tokį karjeros kelią pasirinkti: gal mėgsta rinkti duomenis, gal patinka programuoti, gal yra įkvepiantys oratoriai, gal pamato turintys inžinerinių gebėjimų ar verslumo gyslelę. 

Mokytojams irgi reikia mokytis

Šiuo metu skirtinguose Lietuvos miestuose veikia ES investicijų lėšomis įkurti septyni STEAM centrai, aprūpinti naujausia įranga bei technologijomis, kur mokinių atliekami praktiniai darbai, pasak I. Krivickienės, yra pakankamai sudėtingi, jiems reikia ruoštis, ir tai nėra nei paprasta, nei sužaidybinta. 

„Su gamtos mokslų mokytojų grupe teko dalyvauti STEAM stovykloje Telšių STEAM centre, išbandyti praktinius darbus, kurie yra siūlomi mokiniams. Atlikome didelį įspūdį palikusį darbą, kai tyrinėjome DNR naudodami modernius tyrimo metodus – polimerazės grandininę reakciją termocikleryje ir elektroforezę. Tokie metodai taikomi medicinoje ir biochemijoje. Tai atskleidžia mokiniams, kad jų įgytos teorinės žinios nėra tik sausas kalimas dėl pažymio ar egzamino. Šias žinias galima pritaikyti, siekiant išsaugoti žmonių sveikatą, užkirsti kelią ligų plitimui, sukurti naujus vaistus. Tai tik vienas pavyzdys iš daugelio“, – pasakoja mokytoja. 

Pasak apklausą inicijavusios Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) direktorės Lidijos Kašubienės, STEAM centruose esanti moderni įranga beveik prilygsta naudojamai profesionaliose laboratorijose. 

„Kiekviename centre įrengtos standartizuotos biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos, robotikos-IT laboratorijos, kai kuriuose iš jų – ir po specializuotą laboratoriją. Jose mokiniai gali atlikti tiriamuosius bei brandos darbus, ruoštis olimpiadoms, o mokytojams čia rengiamos stažuotės“, – sako L.Kašubienė.

I. Krivickienė įsitikinusi, kad STEAM ugdymas labai daug reikalauja iš mokytojų: tiek dalykinių žinių, tiek organizacinių gebėjimų, tiek laiko sąnaudų. 

„Šis ugdymas neatsiejamas nuo naujoviško požiūrio. Tai toks ugdymo būdas, kurio  mes, mokytojai, ypač vyresnės kartos, nebuvome mokyti. Mūsų gimnazijoje vyksta labai daug ir įvairių STEAM veiklų, dėl kurių mokykla yra gavusi STEM School Label EXPERT įvertinimą. Todėl iš savo ir kolegų patirties galiu pasakyti, kad mokytojams reikia daug domėtis, gilintis, dalyvauti mokymuose, konsultuotis, o ir apmokamas šis svarbus ir laikui imlus darbas skurdžiai“, – kalba pašnekovė.

Būtent tai, apklausos duomenimis, dažnai tampa ir atsargaus šio ugdymo vertinimo priežastimi – 27 proc. mokyklų atstovų ir 23 proc. mokinių tėvų kaip neigiamą STEAM aspektą įvardijo reikiamus papildomus laiko, žmogiškuosius ir finansinius išteklius.

2022 m. rugsėjo ir spalio mėn. vykusioje Lietuvos pradinių, pagrindinių mokyklų ir gimnazijų mokytojų, direktorių ir moksleivių tėvų apklausoje dalyvavo 1661 respondentas. Apklausą Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) užsakymu vykdė rinkos tyrimų bendrovė „Synopticom“ ir išmanios komunikacijos agentūra „Idea Prima“.

 

Apie Centrinę projektų valdymo agentūrą:

Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA) administruoja 12 Europos Sąjungos, kitų šalių donorių bei valstybės investicijų programų, daugiau nei 1000 skirtingų projektų, kurių bendra vertė – 15,5 mlrd. eurų. Agentūra taip pat teikia viešųjų investicijų valdymo metodinę pagalbą, joje įkurtas viešojo ir privataus sektorių partnerystės kompetencijų centras. Be to, savo bei Lietuvos viešojo sektoriaus sukauptą programų ir projektų administravimo patirtį perduoda užsienio valstybių institucijoms vystydama tarptautinio bendradarbiavimo veiklą. 

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Kai kurios programoje „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) dalyvaujančios kurorto mokytojos yra pasipiktinusios: Palangos švietimo pagalbos tarnybos ir Palangos miesto savivaldybės Švietimo skyriaus atrinktuose ir patvirtintuose kūrybingumo ugdymo mokymuose jos buvo raginamos viešai papasakoti apie savo pirmąjį bučinį kitoms mokymų dalyvėms filmuojant kolegės reakciją. Kitu atveju, jaunutė lektorė...


Daugelis mokytojų ir mokinių tėvų sutinka, kad mokymasis turėtų būti ne tik efektyvus, bet ir įdomus, tačiau dalis mano, jog inovatyvūs mokymosi būdai, bandymai ir eksperimentai vaikams labiau asocijuojasi su žaidimais.


Palangoje prieš Antano Mončio namus-muziejų esančiai erdvei suteiktas pavadinimas: Palangos miesto savivaldybės taryba pritarė pasiūlymui skverą pavadinti mūsų kraštiečio skulptoriaus Antano Mončio vardu. Prašymą suteikti skverui didžiąją gyvenimo dalį Prancūzijoje gyvenusio ir kūrusio, iš Kretingos rajono kilusio, didelę dalį savo kūrybos palikimo padovanojusio...


Palangos senojoje gimnazijoje – permainos. Į užtarnautą poilsį išėjus ilgamečiam gimnazijos direktoriui Algirdui Karačionkai, Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu gimnazijos direktoriaus pareigas pradėjo eiti Leonas Šidlauskas. Naujasis vadovas pradėjo dirbti praėjusių metų gruodžio 28 dieną. „Nėra tvarkos – nėra rezultatų, – neabejoja naujasis...


Marija Česnavičiūtė, šiandieną gavusi pradinių klasių mokytojos diplomą (P G C E Priimary Education) Braitono (University of Brighton) universitete, džiaugėsi, jog ji įveikė keturių metų kursą per vienerius metus ir gavo Aukščiausio lygio įvertinimą (Masterclass).


Jeigu viskas vyks, kaip suplanuota, metų pabaigoje Palanga pagaliau turės ilgai lauktą universalią sporto salę. Ir ne tik ją: ruošiamasi atnaujinti futbolo aikštę bei sirgalių tribūnas, kalbama apie naują aikštę su dirbtine danga. Tačiau ar liks kam atstovauti mūsų miestui, nes, kaip beveik kasmet, Palangos vardą garsinantys krepšinio ir futbolo klubai abejoja, ar...


Antrus rinkimus Seimo mandato siekusi ir antrą kartą be jo likusi „darbietė“ Genoveita Krasauskienė dėl nesėkmės rinkimuose dabar, regis, kaltina Konstitucinį teismą.


Pagerbti Palangos vardą garsinantys jaunieji sportininkai

"Palangos tilto" informacija, 2012 09 21 | Rubrika: Sportas

Vakar kurorto vadovai pagerbė keturis jaunuosius Palangos sporto centro auklėtinius už tai, kad, pasiekę puikių rezultatų aukšto lygio varžybose, jie garsina mūsų miesto vardą šalyje ir už jos ribų.


Partijos įvairiai laukė rinkimų rezultatų. Dauguma partijų – Liberalcentristai, Liberalų Sąjūdis, Centristai, Tvarka ir teisingumas rinkimų rezultatų paskelbimo laukė prie daugiau ar kukliau nukrautų valgiais ir gėrimais stalų tai progai išnuomotose kavinėse. Palangos socialdemokratai ir konservatoriai nusprendė rinkimų naktį rezultatų laukti savo būstinėse. O štai „darbiečių“, iš anksto...


„Banguolis“ aktyviai garsina kurorto vardą

Lina Žukauskienė, tautinių šokių kolektyvo „Banguolis“ narė, 2010 04 16 | Rubrika: Miestas

Palangos kultūros centro vyresniųjų žmonių tautinių šokių kolektyvas „Banguolis“, kuriam vadovauja Janina Serapinienė, aktyviai dalyvauja įvairiuose konkursuose, garsina Palangos vardą ir patys pasisemia naujų jėgų bei idėjų drąsiai žengti toliau. Vykę į Salantus, o neseniai sugrįžę iš Žiežmarių, jie iki šiol gyvena patirtais įspūdžiais.


Palangos tiltas gyvai
Renginių kalendorius